Overslaan en naar de inhoud gaan

Tunnels

Wat is een tunnel?

Een tunnel is een kunstwerk aangebracht om onder een obstakel door te kunnen rijden. Het is een ondergrondse of onder water gelegen verbinding tussen twee punten. 

Het Agentschap Wegen en Verkeer spreekt van een tunnel als het omsloten gedeelte langer is dan 250 meter. Is het omsloten gedeelte korter dan 250 meter dan spreken we over een onderdoorgang.

Welke tunnels?

Agentschap Wegen en Verkeer beheert in Vlaanderen 20 tunnels. Het is belangrijk dat deze tunnels goed bereikbaar en veilig zijn. 

Tunnels beheerd door AWV

Naam Provincie Weg TEN-V > 500m Lengte (m)
Kennedytunnel (KEN) Antwerpen R1 690
Craeybeckxtunnel (CRA) Antwerpen A1 1600
Vierarmentunnel (VIE) Vlaams-Brabant R0 540
Beverentunnel (BEV) Oost-Vlaanderen R2 1070
Frans Tijsmanstunnel (TYS) Antwerpen R2 820
Leonardtunnel (LEO) Vlaams-Brabant R0   355
Rupeltunnel (RUP) Antwerpen A12   580
Bevrijdingstunnel (BVR) Antwerpen A12   350
Jan De Vostunnel (JDV) Antwerpen A12   780
Wevelgemtunnel (WEV) West-Vlaanderen A17   470
Zelzatetunnel (ZEL) Oost-Vlaanderen A11   490
Waaslandtunnel (WAA) Antwerpen N49a   1768
Debbautstunnel (DEB) Oost-Vlaanderen N49 – R4   520
Tunnel onder 't Zand (ZAN) West-Vlaanderen R30   270
Krijgsbaantunnel (KRI) Antwerpen R11   420
Gasthuistunnel (GAS) Antwerpen N113   565
Margaretatunnel (MAR) Antwerpen B101   755
Oostkerketunnel (OKT) West-Vlaanderen A11   250
Dudzeletunnel (DZT) West-Vlaanderen A11   275
Noord-Zuid Kempentunnel (NZK) Antwerpen N19   465
Overzicht tunnels in beheer AWV

Tunnels beheerd door anderen

Naam
Liefkenshoektunnel (LHT)
Stationstunnel Sint-Niklaas (SSN)
Brabantstunnel (BRA)
Tunnel Tervuursesteenweg (TER)

Voetgangerstunnel beheerd door AWV

Naam
Sint-Annatunnel

Onderdoorgangen langer dan 200 meter beheerd door AWV

Naam
Oostertunnel
Bolivartunnel
Van Eycktunnel
Blauwtorentunnel
Tunnel De Appel

Tunnelonderhoud

Onze tunnels krijgen regelmatig een grondige onderhoudsbeurt. We doen dit ´s nachts om de hinder voor de weggebruiker zoveel mogelijk te beperken. Bij het afsluiten van een tunnelkoker wordt het verkeer omgeleid. Het verkeer wordt dan door de tunnelkoker gestuurd waar niet gewerkt wordt of we kiezen voor een bovengrondse omleiding.

Overzicht tunnelsluitingen

Tunnelrenovaties

De tunnelrenovaties zitten in een stroomversnelling. Enkel al in 2024 wordt in zes snelwegtunnels gewerkt. Naast de start van vier totaalrenovaties, werkte AWV de afgelopen vier jaar in quasi al zijn tunnels met een reeks kleine en grote ingrepen

Tunnelmanagement

Via allerlei sensoren en camera´s bewaken de verkeersleiders in het Verkeerscentrum het veilig gebruik van tunnels en hun installaties (veiligheidsuitrusting, ventilatie, verlichting, pompen, enz.). Extra aandacht gaat uit naar de tunnels op het drukke trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-V) namelijk:

  • Kennedytunnel (R1)
  • Craeybeckxtunnel (E19)
  • Tijsmanstunnel (R2)
  • Beverentunnel (R2)
  • Vierarmentunnel (R0)

Bij incidenten in een tunnel starten de verkeersleiders onmiddellijk de afhandeling en eventuele evacuatie op. Daarna ondersteunen ze de hulpdiensten op het terrein, onder meer door ventilatie- en pompsystemen te bedienen. Weggebruikers met pech in een tunnel kunnen de hulp van onze controlezaal inroepen via de noodtelefoons. Er wordt dan meteen bijstand gestuurd.

Fietsverbindingen Schelde

Wie in Antwerpen met de fiets de Schelde wil oversteken, heeft een aantal mogelijkheden: over het water met het Sint-Annaveer of er onderdoor via de Kennedyfietstunnel of de Sint-Anna voetgangerstunnel.

Op 'Fietsverbindingen Schelde' check je nu snel de status van de roltrappen, liften en het Sint-Annaveer.