Overslaan en naar de inhoud gaan

Tunnels

Om de veiligheid in de Beverentunnel te verhogen, beperkt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het transport van gevaarlijke goederen (ADR-transport) door de tunnel vanaf 1 oktober 2020. Lees meer.

Wat is een tunnel?

Een tunnel is een kunstwerk aangebracht om onder een obstakel door te kunnen rijden. Het is een ondergrondse of onder water gelegen verbinding tussen twee punten. 

Het Agentschap Wegen en Verkeer spreekt van een tunnel als het omsloten gedeelte langer is dan 200 meter. Is het omsloten gedeelte korter dan 200 meter dan spreken we over een onderdoorgang.

Welke tunnels?

Wij beheren in Vlaanderen ruim 20 tunnels. Het is belangrijk dat deze tunnels goed bereikbaar en veilig zijn. 

Tunnels in Vlaanderen
Naam Weg TERN > 500m Lengte (m)
Kennedytunnel R1 690
Craeybeckxtunnel A1 1600
Vierarmentunnel R0 805
Beverentunnel R2 1070
Frans Tijsmanstunnel R2 820
Leonardtunnel R0   355/75
Rupeltunnel A12   580
Bevrijdingstunnel A12   350
Jan De Vostunnel A12   780
Bolivartunnel A112   200
A11-tunnels Brugge A11   2 x 250
Wevelgem A17   460
Zelzatetunnel A11   470
Waaslandtunnel N49a   1768
Debautstunnel N49 – R4   522
Tunnel De Bond (Oostertunnel) R23   240
Tunnel onder 't Zand R30   270
Krijgsbaantunnel R11   420
Van Eycktunnel N113   225
Gasthuistunnel N113   565
Blauwtorentunnel N113   241

Tunnelonderhoud

Onze tunnels krijgen regelmatig een grondige onderhoudsbeurt. We doen dit ´s nachts om de hinder voor de weggebruiker zoveel mogelijk te beperken. Bij het afsluiten van een tunnelkoker wordt het verkeer omgeleid. Het verkeer wordt dan door de tunnelkoker gestuurd waar niet gewerkt wordt of we kiezen voor een bovengrondse omleiding.

Overzicht tunnelsluitingen

Tunnelmanagement

Vanuit ons Verkeerscentrum bewaken tunneloperatoren via allerlei sensoren en camera´s het veilig gebruik van tunnels en hun installaties (veiligheidsuitrusting, ventilatie, verlichting, pompen, enz.). Extra aandacht gaat uit naar de tunnels op het drukke TERN-netwerk (Trans European Road Network), namelijk:

  • Kennedytunnel (R1)
  • Craeybeckxtunnel (E19)
  • Tijsmanstunnel (R2)
  • Beverentunnel (R2)
  • Vierarmentunnel (R0)

Bij incidenten in een tunnel starten de operatoren onmiddellijk de afhandeling en eventuele evacuatie op. Daarna ondersteunen ze de hulpdiensten op het terrein, onder meer door ventilatie- en pompsystemen te bedienen. Weggebruikers met pech in een tunnel kunnen de hulp van onze controlezaal inroepen via de noodtelefoons. Er wordt dan meteen bijstand gestuurd.