Overslaan en naar de inhoud gaan

Studie aanpassingen op- en afrittencomplex E40

Studie aanpassingen op- en afrittencomplex E40

Algemeen Overzicht

Status

In studie

Provincie

Vlaams-Brabant

Plaats

Doelstelling van de studie

Wegen en Verkeer plant een studie over de haalbaarheid van ingrepen aan het op-en afrittencomplex van de E40 in Ternat (nr. 20). De mogelijke ingrepen zijn bedoeld om het de om de bereikbaarheid van de bedrijvenzone te verbeteren en het verkeer aan de kruispunten van de N285 met het op- en afrittencomplex vlotter te doen verlopen. Het verkeer dat van en naar het shoppingcentrum ‘The Leaf’ en de achterliggende industriezone rijdt, zorgt voor vertragingen op de Assesteenweg (N285). Met de ingrepen zou dit verkeer van en naar de E40 kunnen rijden zonder de Assesteenweg te gebruiken. 

Er bestaat nog geen enkele zekerheid of deze ingrepen effectief kunnen uitgevoerd worden. Om dat te bepalen, voert Wegen en Verkeer eerst de haalbaarheidsstudie uit. 

 

Toegang bedrijvenzone en ‘rangeerweg’ parallel met E40

Concreet wordt de haalbaarheid van twee ingrepen aan het op- en afrittencomplex onderzocht:

  1. De mogelijkheid om aan de afrit van de E40 komende van Brussel een afslagstrook aan te leggen die rechtstreeks naar ‘The Leaf’ gaat. Op deze manier moet het verkeer dat van Brussel komt niet de Assesteenweg oprijden om naar ‘The Leaf’ te rijden. 
  2. De mogelijkheid om de oprit van de E40 richting Brussel te verlengen tot een ‘rangeerweg’ die parallel loopt met de E40. Deze rangeerweg zou pas verder, voorbij de Vitseroelstraat, aansluiten op de E40. Zo kan het verkeer vanuit de industriezone via deze weg de oprit bereiken. In dit scenario moet ook dit verkeer dus niet via de Assesteenweg.
Haalbaarheidsstudie E40 Ternat

Werken op de Assesteenweg

Wegen en Verkeer werkt momenteel ook op de Assesteenweg ter hoogte van het op- en afrittencomplex. Er gebeuren aanpassingen om de kruispunten veiliger te maken. Lees hier meer over deze werken. 

Haalbaarheid ingrepen wordt nog onderzocht

Beide ingrepen werden voorgesteld door de gemeente Ternat. In een volgende stap wordt de haalbaarheid ervan onderzocht. Dat gebeurt in een studie die wordt aanbesteed door het Agentschap Wegen en Verkeer. Voor de financiering van de studie is een overeenkomst afgesloten tussen de gemeente Ternat, Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Vlaams-Brabant (POM), MG Real Estate, Redevco en het Agentschap Wegen en Verkeer.