Werken aan verhoogd busperron en nieuw Hoppinpunt vanaf maandag 8 april in Roosdaal
Vanaf maandag 8 april 2024 verhoogt Wegen en Verkeer tegelijk de perrons van beide bushaltes ‘Pamel Schoon Verbond’ op de Ninoofsesteenweg (N8) in Roosdaal. Tijdens de werken rijden fietsers richting Ninove achter de werfzone door. Het fietspad richting Eizeringen wordt ingenomen. Om veilig te werken neemt de aannemer op beide weghelften een rijstrook in en rijdt het verkeer op de andere rijstrook door. De werken duren volgens de huidige planning tot eind april.
Verhoogde bushaltes en nieuw Hoppinpunt Roosdaal
"De bushaltes ‘Pamel Schoon Verbond’ krijgen in beide richtingen een verhoogd perron, zodat de bushaltes toegankelijk zijn voor iedereen. We richten deze locatie bovendien in als Hoppinpunt, met toegankelijke bushaltes en een overdekte fietsenstalling aan de bushalte richting Ninove. Weggebruikers kunnen aan een Hoppinpunt vlot overstappen op verschillende vervoermiddelen. Alle informatie is steeds terug te vinden op de Hoppin Zuil", aldus de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
Verkeer over één rijstrook
De Ninoofsesteenweg (N8) blijft open voor het verkeer. Op beide weghelften kan het verkeer op een rijstrook blijven doorrijden. De andere rijstrook wordt ingenomen om veilig te kunnen werken. Voetgangers ondervinden geen hinder van de werken. Fietsers rijden richting Ninove veilig achter de werfzone door. Het fietspad richting Eizeringen wordt ingenomen, fietsers steken over en rijden aan de overkant verder. De Lijn plaatst tijdelijke bushaltes buiten de werfzone. De lijnbussen 126 en 128 kunnen lichte vertraging oplopen door de werken. Raadpleeg delijn.be/routeplanner voor actuele informatie.
Ook toegankelijke bushaltes en Hoppinpunten op N8 in Dilbeek en Eizeringen
Ook in Dilbeek wordt er gewerkt aan de verbetering van 6 bushaltes: Kaudenaarde, Stelplaats (15 april - midden juli) en Schepdaal (najaar 2024). De halte Stelplaats wordt na de aanpassing ook ingericht als Hoppinpunt. Voor het toekomstige Hoppinpunt aan Eizeringen onderzoekt een studiebureau in opdracht van Wegen en Verkeer de mogelijkheid voor een Park en Ride (P+R) met extra fietsenstalling en de mogelijke uitbreiding van halteplaatsen op de Assesteenweg (N285). Een P+R-parking is een oplossing om de auto of fiets makkelijk en tegen bepaalde voorwaarden in een parking in de buurt van de gewestweg te parkeren. Vanaf de P+R vindt iedereen een directe aansluiting op het openbaar vervoer.
Beter toegankelijke haltes voor bus- en tramgebruikers |
||
---|---|---|
Op- en afstappen van een bus of tram moet voor iedereen mogelijk en comfortabel zijn. Per jaar verbetert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om die reden tussen de 100 à 125 bus- en tramhaltes. We verhogen perrons, zorgen voor een bredere doorgang en werken met aangepaste materialen voor bijvoorbeeld slechtzienden. In overleg met De Lijn en de lokale besturen bepalen we de prioritaire haltes. Uiteraard nemen we ook alle haltes aan de nieuwe Hoppinpunten mee. Steden en gemeenten maken ook gebruik van onze ontwerprichtlijnen. Zo kunnen lokale besturen en andere wegbeheerders met minder ervaring aan de slag en vergroot de uniformiteit in het straatbeeld. Lees meer over hoe Wegen en Verkeer aan toegankelijke bushaltes werkt op deze pagina. |
|