Werfzone Dijlebrug en straat Dijlekant vanaf 20 november met herashekken afgesloten
Vanaf maandag 20 november neemt Wegen en Verkeer extra veiligheidsmaatregelen rondom de werfzone aan de Dijlebrug. Het agentschap en de gemeente Rotselaar stellen vast dat er nog heel wat fietsers en gemotoriseerd verkeer over de Dijlebrug rijden. De brug is en blijft een afgesloten werfzone die enkel voor bevoegden toegankelijk is. Om de veiligheid van iedereen te garanderen, plaatst de aannemer herashekken aan beide kanten van de brug én aan de Dijlekant zodat er geen doorgang meer mogelijk is. Aansluitend worden er verschillende werken uitgevoerd om de afbraak van de brug voor te bereiden.
> Actuele verkeerssituatie blijft dezelfde
Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “In Vlaanderen staan veel bruggen die verouderd zijn, net zoals de 70 jaar oude Dijlebrug in Rotselaar. De heropbouw van de Dijlebrug is een van de projecten die kadert binnen het vervanging- en renovatieprogramma ‘Overbruggen’ van de Vlaamse overheid. Met een totaalinvestering van 300 miljoen euro vernieuwen we binnen dit programma zo snel mogelijk 49 verouderde bruggen. Zo garanderen we de veiligheid van de bruggen en versterken we het verkeersnetwerk.”
Voorbereidende werken vanaf 20 november
Na de afsluiting van de Dijlebrug en Dijlekant worden er verschillende werken uitgevoerd om de afbraak van de brug verder voor te bereiden. De werfkeet krijgt een plaats binnen de werfzone en er worden tussen de brug en de Haachtsesteenweg een aantal peilbuizen geplaatst om de grondwaterstand op te volgen. Het meethuisje van de Vlaamse Waterweg vlak naast de brug wordt ook weggenomen.
Werken lopen door: afbraak brug volgt eind november
In de week van 27 november start de afbraak van de brug. In verschillende fasen wordt het wegdek opgebroken, de brug gedemonteerd en nadien heropgebouwd. In de media verschenen berichten over bezwaarschriften bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Wegen en Verkeer bevestigt dat de bezwaarschriften er zijn, maar die lopende procedures veranderen niets aan de geldigheid van de omgevingsvergunning. Het agentschap doet er alles aan om de werken tegen de zomer van 2024 af te ronden.
Nieuwe brug met oog voor het milieu
In 2018 stelde het Agentschap Wegen en Verkeer een verzakking in het wegdek van de Dijlebrug vast. De brug kwam daarna terecht op de prioriteitenlijst van de bruggen die de Vlaamse regering binnen het programma ‘Overbruggen’ renoveert en vervangt. Vanaf midden november is het zo ver en wordt de 70 jaar oude Dijlebrug volledig afgebroken en vervangen door een nieuwe, veilige brug. Die is met 28 meter dubbel zo lang als de oude brug. Onder de brug komt een faunapassage van 2 meter hoog. Hier kunnen grotere dieren de Dijle volgen zonder de drukke weg te moeten oversteken. Het agentschap maakt van de heropbouw gebruik om ook de weg en fietspaden tussen de Dijlebrug en het kruispunt met de Haachtsesteenweg (N21) opnieuw aan te leggen. Er komt ook een nieuw, gescheiden rioleringsstelsel en ter hoogte van de zijstraat Dijlekant komt een beveiligde oversteekplaats voor fietsers en voetgangers.