Overslaan en naar de inhoud gaan

Tunnel E411 onder Leonardkruispunt opnieuw open voor verkeer

Tunnel E411 onder Leonardkruispunt opnieuw open voor verkeer

Tunnel E411 onder Leonardkruispunt opnieuw open voor verkeer

Vanaf 22 november is de tunnel van de E411 onder het Leonardkruispunt opnieuw open voor verkeer. Na de tunnel van de Brusselse ring (R0) is nu ook het structurele onderhoud van deze tunnel achter de rug. Het verkeer kan vanaf 22 november weer vlotter richting Brussel rijden.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder: “Met deze twee vernieuwde tunnels zetten we een nieuwe stap in onze ambitie om de Vlaamse mobiliteitsinfrastructuur toekomstbestendig te maken. We investeren gericht in sterke tunnels, veilige verbindingen en betrouwbare verkeersassen. Dankzij deze structurele vernieuwing verhogen we de veiligheid én het rijcomfort voor tienduizenden weggebruikers die dagelijks onder het Leonardkruispunt passeren. Zo bouwen we stap voor stap aan een performanter en duurzamer wegennet voor de toekomst.”

Veilige en duurzame tunnelinfrastructuur

Sinds 20 januari 2025 werkt Wegen en Verkeer intensief aan de structurele vernieuwing van de tunnel van de E411. Sinds 3 maart is een van de twee kokers afgesloten en worden de beide rijrichtingen door één koker gestuurd. De betonstructuur werd hersteld en versterkt, het wegdek vernieuwd en de tunnel werd opnieuw klaargemaakt voor jarenlang intensief gebruik volgens de meest recente veiligheidsnormen. De werken aan de tunnel van de Brusselse ring (R0) waren al gestart in april 2023. Een totale uitvoeringstermijn van tweeënhalf jaar is niet uitzonderlijk voor zulke grote en complexe werken.

>> Lees hier meer over de verbeteringen: https://wegenenverkeer.be/werken/renovatie-leonardtunnel

Laatste ingrepen met beperkte hinder

De komende maanden voert Wegen en Verkeer nog een aantal noodzakelijke ingrepen uit om de twee tunnels volledig af te werken – zoals de plaatsing van brandwerende panelen, blusleidingen en bijkomende technische installaties. Die werken zullen voornamelijk ’s avonds en ’s nachts gebeuren, zodat het verkeer overdag vlot en zonder hinder door de tunnel kan rijden.

Minder hinder, meer comfort

Dankzij de heropening van de E411-tunnel rijdt het verkeer richting Brussel opnieuw over twee rijstroken in hun ‘eigen’ tunnelkoker. Ook de aparte busbaan richting Brussel is terug beschikbaar. Richting Namen zijn er weer drie rijstroken beschikbaar. Dat betekent een vlottere doorstroming en minder drukte in de ruime omgeving van het Leonardkruispunt. De snelheid in de werfzone blijft wel nog beperkt tot 50 km/u totdat de laatste afwerkingen uitgevoerd zijn.

Fiets- en paardentunnel opgefrist

Gelijktijdig met de werken aan de tunnels van de R0 en de E411 kregen ook de fiets- en paardentunnel onder het Leonardkruispunt een onderhoudsbeurt. Het beton aan de wanden en het plafond is hersteld en er werd gewerkt aan de technische ruimtes. Ook die renovatiewerken zijn volledig afgerond. Wandelaars, fietsers en ruiters kunnen de tunnels weer gebruiken.

Stelselmatige renovatie van tunnels

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) renoveert de komende jaren stelselmatig grote en kleinere tunnels. We werken de onderhoudsachterstand weg en maken onze tunnels veiliger. De afgelopen jaren startten we met de totaalrenovatie van de Leonardtunnel en de Beverentunnel. Daarnaast werkten we aan een twintigtal andere tunnels – van beperkte renovaties tot grote saneringen en structurele ingrepen aan tunneltechnieken.

>> Meer informatie over de tunnels van het Agentschap Wegen en Verkeer: