Overslaan en naar de inhoud gaan

Elektronische vrachtwagensluis

Bepaalde dorpskernen worden dagelijks doorkruist door vrachtwagenverkeer. Het zware verkeer tast de leefbaarheid van deze kanaaldorpen ernstig aan. 

Een elektronische vrachtwagensluis kan ervoor zorgen dat zware vrachtwagens die de dorpskernen als sluikweg gebruiken geverbaliseerd kunnen worden. Op die manier kan ervoor gezorgd worden dat deze vrachtwagens op termijn de dorpskernen niet meer zullen doorkruisen.

 

De infrastructuur

  • Eventueel: lussen in de weg die een voertuig detecteren
  • Eventueel: Lasers die de hoogte van een voertuig detecteren
  • Nummerplaatherkenningscamera’s: onbemande digitale camera’s voor het registreren van het kenteken van het voertuig
  • Een overzichtscamera langs weerszijden van de weg om een overzichtsbeeld en/of videobeeld van de passage van het voertuig vast te leggen.
  • Een kast met de elektronica voor de kentekenherkenning en het doorsturen van de gegevens

 

Elektronische vrachtwagensluis

Hoe werkt een dubbelpolige digitale sluis?

Door de combinatie van de detectielussen in het wegdek en de lasers op een bepaalde hoogte (3m) naast de weg kan een vrachtwagen of bus gedetecteerd worden. Gewone personenwagens zullen door de detectielussen worden opgemerkt, maar de laserstraal niet doorbreken omdat ze te laag zijn. Een vogel die de laserstraal doorbreekt, zal niet als een voertuig worden herkend omdat de lussen in het wegdek niet reageren.

Met deze methodiek wordt het onderscheid tussen een personenwagen en een vrachtwagen dus gemaakt op basis van de hoogte en niet op basis van de massa van het voertuig. Momenteel is er immers geen wettelijke basis die toelaat dat met een onbemand systeem voor de bepaling van massa (zoals gewichtssensoren in het wegdek) geverbaliseerd wordt.

Wanneer een hoog voertuig wordt gedetecteerd, wordt de camera getriggerd. DIe neemt dan een digitale foto van het kenteken van het voertuig. Op de digitale foto’s wordt kentekenherkenning toegepast. Voertuigen die de camera triggerden maar toch zijn toegelaten, zoals hulpdiensten, bussen en leverdiensten worden in een zogenaamde white-list opgenomen. De foto’s en video’s van dergelijke voertuigen worden door middel van nummerplaatherkenning onmiddellijk verwijderd en worden op die manier niet in aanmerking genomen voor verbalisatie.

Een alternatieve detectie- en classificatiemethode is ook mogelijk zonder lussen, maar op basis van beeldanalyse. Deze methodiek wordt gebruikt bij realisatie via de ANPR-opdrachtencentrale van de federale politie.

Een dubbelpolige digitale sluis bestaat uit twee ANPR-locaties, i.c. één bij het binnenrijden van het dorp en één bij het buitenrijden. Op beide locaties gebeuren dezelfde registraties, met de bijkomende functionaliteit dat de registraties aan beide polen van de identieke kentekens met elkaar worden vergeleken. Bij een voertuig dat door beide polen werd gedetecteerd, wordt nagegaan welke tijd is verstreken tussen de detectie door de eerste en de tweede pool. Op deze manier kan doorgaand verkeer, met een korte tijd tussen de 2 detecties, van bestemmingsverkeer worden onderscheiden. 

 

Locaties

  • Zelzate: R4 
  • Ham-Beringen: op de N073 Wasseven - Zuidstraat - Nijverheidsweg