Het Weigh In Motion (WIM) systeem helpt weginspecteurs of leden van de wegpolitie door op een geautomatiseerde manier een preselectie te maken van potentieel overladen voertuigen.
Het Weigh In Motion systeem maakt het mogelijk om op een geautomatiseerde manier een preselectie te maken van potentieel overladen voertuigen. Dit doen we door alle voertuigen te wegen tijdens het voorbijrijden van een bepaald punt.
Op locaties waar er (nog) geen Weigh In Motion-systeem aanwezig is, gebeurt de controle op overlading van voertuigen op visuele basis door de weginspecteurs of leden van de wegpolitie die langs de wegkant opgesteld staan. Wanneer zij vermoeden dat een voertuig overladen is, leiden ze die af naar een vaste asweeginstallatie voor een nauwkeurige weging.
Die manier van werken is niet zo efficiënt: slechts 15 à 20% van de afgeleide voertuigen blijkt effectief overladen te zijn. Dit betekent dus veel tijdverlies, enerzijds voor de chauffeurs die in hun recht zijn en de volledige weegprocedure moeten doorlopen, anderzijds voor de leden van de weginspectie en wegpolitie die de voertuigen moeten onderscheppen en afwegen.
Hoe werkt het systeem?
De leden van de wegpolitie en de wegeninspectie die langs de wegkant opgesteld staan, kunnen via een grafische gebruikersinterface continu de gegevens die door het WIM-systeem doorgestuurd worden, raadplegen.
Zo krijgen zij voortdurend een overzicht van alle volgens het WIM-systeem overladen voertuigen die hun richting uitkomen. Zij kunnen vervolgens met een grotere efficiëntie potentieel overladen voertuigen afleiden naar een vaste asweeginstallatie.
Het WIM-systeem werkt als volgt:
- Nummerplaatherkenningscamera’s hangen aan een portiek of aan een brug (boven elke rijstrook) en registreren automatisch de nummerplaat van elk voertuig.
- Lussen in het wegdek detecteren de voorbijkomende voertuigen en stellen de lengte ervan vast.
- Weegsensoren in het wegdek detecteren de assen en registreren de aslasten.
- Camera’s aan weerszijden van de weg maken een overzichtsbeeld van de situatie.
Door combinatie van de informatie uit de inductieve lussen en de weegsensoren kan men elk gedetecteerd voertuig indelen in een bepaalde voertuigklasse en nagaan of deze zich al dan niet in een overladen toestand bevindt.
Waar is WIM?
Op 10 locaties in Vlaanderen werden WIM-systemen geïnstalleerd. Door het gebruik van de WIM-systemen als preselectiesysteem, werd de efficiëntie van onderschepping verhoogd tot 83% i.p.v. de gebruikelijke 15 a 20% wanneer de onderscheppingen op visuele basis gebeuren.
Weg | Locatie | richting |
---|---|---|
E40 | Brugge | Oostende |
E17 | Kruishoutem | Kortrijk |
E17 | Deerlijk | Gent |
R0 | Binnenring | Halle |
E313 | Geel | Hasselt |
E34 | Arendonk | Antwerpen |
E314 | Genk | Lummen |
N19g | Kasterlee | Beide richtingen |