Vrijliggende fietspaden en verkeersveilige middengeleiders voor N747 tussen Eksel en Kaulille
Algemeen Overzicht
Knip tot einde van de werken
Door de combinatie van de plaatsing van de fietsbrug, de aanleg van de vrijliggende enkelrichtingfietspaden aan beide zijden van de N747 en lokale herstellingen aan de rijweg is beslist om de knip in de Ekselsebaan te houden tot het einde van de werken, eind 2025.
Aan weerskanten van de N747, tussen de fietssnelweg in Eksel en de Zavelstraat in Kaulille, komen vrijliggende enkelrichtingsfietspaden. Het project is een nauwe samenwerking tussen de gemeenten Peer, Hechtel-Eksel, Pelt, Bocholt en het Agentschap Wegen en Verkeer. Fluvius legt gescheiden riolering aan.
Wat en waarom?
Een plan voor ogen
De vernieuwing van de N747 tussen Eksel en Kaulille streeft enkele duidelijke doelstellingen na:
- Meer verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid voor fietsers
- door de aanleg van veilige vrijliggende fietspaden en oversteekpunten langs en op de N747.
- Meer verkeersveiligheid voor gemotoriseerd verkeer
- door een kwalitatieve herinrichting van de rijweg en de kruispunten, via middengeleiders gekoppeld aan plaatselijke asverschuivingen van de rijweg.
- Duurzaam waterbeheer
- door de aanleg van gescheiden riolering die regen- en afvalwater opvangt en afvoert, met een maximale infiltratie en afwatering naar natuurlijke waterlopen.
- Behoud van de ruimtelijke karakteristieken van de weg
- met een minimale impact op de bomenrijen met eiken, en respect voor het waardevol natuurkarakter van de Dommelvallei.
Het project verloopt in twee fases. De stad Peer heeft als bouwheer het deel tussen de rotonde in Kleine-Brogel en de Zavelstraat in Kaulille afgerond. Maandag 5 mei 2025 start fase 2, met name de aanleg van twee fietsbruggen en fietspaden.
Project in een notendop
Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden
Speerpunt zijn de vrijliggende enkelrichtingsfietspaden aan weerskanten van de N747.
- Ze zijn gescheiden van de rijweg door een groenberm, met bomenrij en/of gracht afhankelijk van de ligging.
- Ze worden aangelegd in asfalt en zijn minimum 1m90 breed.
- Ter hoogte van de zijwegen buigen ze af voor een maximale zichtbaarheid voor het autoverkeer en krijgen er een rode coating.
- Waar de N747 de Dommelvallei kruist, gaat het fietspad over in fietsbruggen.
Middengeleiders en asverschuiving rijweg
Het wegdek wordt plaatselijk vernieuwd in asfalt: ter hoogte van de nieuwe middengeleiders en de aansluitingen met de zijwegen.
Op verschillende plaatsen komen middengeleiders gecombineerd met een asverschuiving van de rijweg. De rijweg buigt er met andere woorden uit.
Aan de Groenewoudstraat dient de middengeleider als verkeerseiland. Zo kunnen fietsers en voetgangers veilig de gewestweg oversteken.
Gescheiden riolering
Rioolbeheerder Fluvius vernieuwt de riolering. Met het oog op duurzaam waterbeheer komt er een gescheiden stelsel dat regen- en afvalwater apart opvangt en afvoert, met een maximaal behoud van de bestaande grachten.