Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontwerp

Ontwerp

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

E40

Brug Kloosterstraat

De brug aan de Kloosterstraat ligt aan de toegangsweg naar het bedrijventerrein Drongen I over de E40. De brug is ook een veelgebruikte oversteekplaats voor schoolgaande jeugd en lokale bewoners die de drukke Deinsesteenweg (N466) willen vermijden. Maar de smalle brug – zonder geschikt fiets- of voetpad – is hier vandaag absoluut niet op voorzien. Het vrachtverkeer en het gebrek aan veilige infrastructuur maken dat de brug vandaag een gevaarlijk punt is.

Wat gaan we doen? 

  1. Nieuwe brug met fiets- en voetpad
  • Voor een veilige fietsverbinding wordt de Kloosterstraatbrug voorzien van een afgescheiden dubbelrichtingsfietspad.
  • De nieuwe brug wordt breder dan de huidige. Zo is er nog altijd voldoende plaats voor twee rijstroken, één in elke richting, voor het gemotoriseerd verkeer.
  1. Nieuwe fietsverbinding naar Baarle
  • We leggen een nieuw fietspad aan als nieuwe verbinding tussen de noordkant van de brug (Halewijnstationstraat) en de zuidkant (Kloosterstraat en de Noordhoutstraat).
  • Het fietspad loopt onder de brug door en brengt u zo veilig tot op het dubbelrichtingsfietspad op de brug en de weg richting bedrijventerrein Drongen I zonder een auto te kruisen.
  1. Groene berm in de Kloosterstraat
  • De Kloosterstraat wordt onthard tussen de Noordhoutstraat en de weg naar het industrieterrein. Dit gedeelte richten we in als groene berm langs de E40.
  1. Veilig fietsen tot aan de rotonde
  • Het dubbelrichtingsfietspad op de brug wordt doorgetrokken tot aan het kruispunt met Halewijnstationstraat en Baarleveldestraat.
  • De rotonde wordt heringericht zodat fietsers veilig richting Halewijnkouter en Landegem rijden, zonder een auto of vrachtwagen te kruisen.
  1. Filter aan Halewijnstationstraat
  • We voorzien een filter aan de Halewijnstationstraat aan de kruising met de Baarleveldestraat. Dat betekent dat bestuurders niet meer via de Halewijnstationstraat richting de Kloosterstraat en de Deinsesteenweg (N466) rijden.
  1. Meer ruimte onder de brug
  • De brugpijlers die de nieuwe brug ondersteunen, zullen smaller zijn dan de bestaande pijlers. Hierdoor komt er op de snelweg E40 onder de brug ruimte vrij. Zo is er plaats voor de aanleg van volwaardige een pechstrook in de toekomst.

Klik op afbeelding om te vergroten

Hoe rijdt u in de toekomst?

Brug Deinsesteenweg (N466)

Deze brug is deel van de drukke verbindingsweg tussen Deinze en Drongen. De brug krijgt heel wat verkeer te verwerken en is dringend toe aan vernieuwing.

Wat gaan we doen?

  1. Nieuwe brug met veilig fietspad
  • Fietsers krijgen meer plaats dankzij nieuwe en bredere fietspaden aan beide zijden van de rijbaan.
  • Tussen het fietspad en de rijbaan komt een betonnen scheiding.
  1. Meer ruimte onder de brug 
  • Onder de nieuwe brug is er meer ruimte voor de snelweg dan vandaag. Er komt plaats vrij om de pechstrook door te trekken onder de brug.

Klik op afbeelding om te vergroten en/of te downloaden.