Mobiliteitsstudie en ontwerp
Mobiliteitsstudie en ontwerp
Waarom een mobiliteitsstudie?
Om de haalbaarheid van het nieuwe ontwerp goed in te schatten, voerden we een mobiliteitsstudie uit. Op basis van verkeerstellingen en wachtrijanalyses werd de bestaande en toekomstige toestand gesimuleerd. De verschillende kruispunten van het nieuwe ontwerp tekenden we in als een microsimulatie. In zo’n microsimulatie observeren we de bewegingen van individuele weggebruikers (voertuigen, fietsers en voetgangers) en hun interactie met elkaar. Op die manier konden we de nieuwe toestand evalueren en diverse ontwerpopties tegenover elkaar afwegen. Ook de verkeerslichten werden aan een grondige analyse onderworpen.
Resultaten mobiliteitsstudie
Algemene effecten op het verkeer
In de ochtendspits daalt de verliestijd van voertuigen ten opzichte van de huidige situatie met 12%. In de avondspits blijft de verliestijd van voertuigen bijna gelijk, slechts 1% meer. Als we kijken naar de saturatiegraad van de drukste kruispunttak, dat van de Kloosterstraat met de afrit A12, is er een marge van 20% vooraleer een vlotte afwikkeling van het verkeer in het gedrang zou komen. Zelfs bij een verdubbeling van het verkeer blijft de verliestijd van voertuigen nog steeds relatief laag.
Kruispunt Leugenberg met Kloosterstraat
Omwille van de grote verkeersstromen op de as Hoevenen/Ekeren is een optimalisatie van de rijstroken op Leugenberg noodzakelijk. Richting Ekeren komen er twee linksafslagstroken en een gecombineerde rechtdoor/rechtsaf om de overige fiets- en voetgangersoversteken conflictvrij te maken.
Vanuit Ekeren richting Hoevenen voorzien we twee rechtsafslagstroken met een gecombineerde rechtdoor/linksaf. Daarnaast komt een aparte busbaan. Het openbaar vervoer krijgt sneller groen dan het gewone verkeer om zo een vlotte doorstroming te garanderen.
De fiets- en voetgangersoversteek op Leugenberg krijgt een drukknop. Fietsers en voetgangers krijgen met andere woorden groen op aanvraag.
Uit de simulaties blijkt dat dit nieuwe kruispuntontwerp stijgende verkeersstromen vlot aan kan.
Nieuw kruispunt met de Kloosterstraat
Ter hoogte van het nieuwe verzonken kruispunt van de Kloosterstraat met de Leugenberg wordt een flexibele lichtenregeling voorzien met maximale prioriteit voor openbaar vervoer op respectievelijk de linksaf richting Kloosterstraat of rechtsaf richting Leugenberg.
Op de linksaf- en rechtsafslagstroken voorzien we een detectie van het verkeer aan de hand van lussen in de weg. Dat resulteert in een optimale verkeerslichtenregeling en een hogere capaciteit. Zodra de lussen een bus detecteren wordt de lichtenregeling hierop aangepast. De bus zal dan groen krijgen, zodat ze vlot kan doorrijden.
Vanaf de afrit A12 komt een vrije rechtsaf richting Ekeren.
Ook hier blijkt uit de simulaties dat dit nieuwe kruispunt hogere verkeersstromen vlot kan verwerken.
Kruispunt Kloosterstraat met Boerendijk
Het kruispunt van de Kloosterstraat met de Boerendijk wordt een volwaardig vier-taks kruispunt doordat de Wilgehoevestraat wordt afgekoppeld en aangesloten op de afgebogen Kloosterstraat. De simulaties tonen aan dat de vereenvoudiging van dit kruispunt de stijgende verkeersstromen kan opvangen.