Overslaan en naar de inhoud gaan

Verbeteringen op Ring van Leuven 2018-2020

Verbeteringen openbaar vervoer

Verbeteringen openbaar vervoer

Plaats

Weg

R23

Nieuwe bushaltes op drie cruciale locaties en stiptere bussen dankzij drie busbanen

Op drie locaties werden nieuwe bushaltes aangelegd: 

  • langs de Lüdenscheidsingel, ter hoogte van Klein Wilsele (met een vlotte verbinding via een voetgangersbrug, een realisatie van de stad Leuven). De nieuwe bushalte 'Lüdenscheid' bedient een aantal lijnen richting Brussel 318, 395, 651, 658 en de buitenringbus 600.
  • langs de Den Boschsingel, voor de studenten van de secundaire school en het centrum voor volwassenenonderwijs 
  • langs de Tiensesteenweg ter hoogte van de Koningin Elisabethlaan

Langs de Brusselsesteenweg legde Wegen en Verkeer ook een busstrook aan, voor stiptere bussen op de lijnen 351, 352, 358, 651 en 658 (met tijdens de spitsuren alles samen meer dan 11 bussen per uur). En langs de Tiensesteenweg ligt er sinds de zomer van 2019 een busbaan voor stiptere bussen op de lijn 380 (met tijdens de spitsuren alles samen meer dan 4 bussen per uur). Voorbij het kruispunt met de Elisabethlaan legde Wegen en Verkeer op de Tiensesteenweg een nieuwe bushalte met een veilige oversteekplaats aan.

 

Veilige en comfortabele bushaltes 

Wegen en Verkeer verbouwde zes bushaltes langs de Brusselsesteenweg, Diestsesteenweg, Tiensevest en Geldenaaksevest. Aan die haltes stopt de bus op de rijweg. Ze zijn uitgerust met een verhoogd perron, waardoor reizigers comfortabeler in- en uitstappen en ook rolstoelgebruikers de bus “drempelvrij” kunnen inrijden. Voor blinden en slechtzienden werden blindegeleidetegels aangebracht. Het fietspad werd achter het perron aangelegd, zodat de fietsers en de op- en afstappende reizigers niet in conflict komen.   

Andere voordelen van bushaltes die op de rijweg stoppen:

  • Ze zijn veiliger, omdat de bus zijn voorrang niet hoeft "op te eisen" zoals bij het uitrijden van een haltehaven (waar de bus naast de rijbaan stationeert en daarna opnieuw moet invoegen).
  • De bus wint tijd en het rijcomfort voor de staande reiziger is hoger omdat de bus minder manoeuvres maakt. De eventuele wachttijden voor de achterliggende wagens zijn niet langer dan bij een gewone haltehaven.
  • Automobilisten kunnen de bussen niet hinderen door fout te parkeren (zoals bij haltehavens naast de rijweg wel gebeurt).