Verbetering regeling verkeerslichten en asfaltwerken op kruispunt Leuvensesteenweg / Mechelsesteenweg
Algemeen Overzicht
UPDATE 30/10/24: de nieuwe verkeerslichtenregeling werd in dienst gesteld. Het kruispunt is nu 'maximaal conflictvrij'. De asfaltwerken op het kruispunt zullen pas in het voorjaar of de zomer van 2025 gebeuren.
Wat en waarom?
Eerst asfaltwerken, daarna aanpassing verkeerslichtenregeling
Wegen en Verkeer veranderde in oktober 2024 de regeling van verkeerslichten op het kruispunt van de Leuvensesteenweg (N2) en de Mechelsesteenweg (N227). Oorspronkelijk was de bedoeling om eerst de asfaltwerken te doen, en dan pas de lichtenregeling aan te passen. Die planning is omgedraaid. Het wegdek van het kruispunt krijgt in het voorjaar of de zomer van 2025 een nieuwe laag asfalt.
Twee veranderingen
Als je met de fiets of met de wagen vanuit Kortenberg/Leuven komt, en je krijgt groen licht om de Mechelsesteenweg over te steken richting Zaventem/Brussel, zullen de automobilisten die vanuit de tegenovergestelde richting (dus vanuit Zaventem/Brussel) komen en de Mechelsesteenweg linksaf willen indraaien richting Steenokkerzeel, voortaan moeten wachten voor het rood licht. Dat conflict zorgde in het verleden voor de meeste ongevallen.
Een ander conflict dat verdwijnt, is de by-pass voor de automobilisten die vanuit Zaventem/Brussel komen. Deze automobilisten moeten voortaan wachten voor het rood licht terwijl voetgangers en fietsers de by-pass oversteken:
Langer aanschuiven
Op de drukke momenten zullen de automobilisten wel langer moeten aanschuiven. Dat is vaak het geval als regelingen (maximaal) conflictvrij gemaakt worden. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd krijgt. Die wordt verkregen door de groentijd van een andere rijbeweging in te korten, of door de volledige cyclus van een verkeerslichtenregeling te verlengen. Het resultaat is in beide gevallen dat de weggebruikers langer moeten wachten.
Finetunen
Waar dat nodig is, zal Wegen en Verkeer de nieuwe regeling finetunen, zodat iedereen toch nog zo vlot mogelijk voorbij de op- en afritten geraakt. Maar de wachttijden zullen toenemen, dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij een maximaal conflictvrije regeling.
Meer detectielussen
Wanneer Wegen en Verkeer een verkeerslichteninstallatie volledig vernieuwt, maakt het agentschap vaak van de gelegenheid gebruik om ook de detectielussen in het wegdek te vernieuwen. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren.
Weggebruikers zullen vooral tijdens de verkeersluwe momenten merken dat de verkeerslichteninstallatie de verkeerssituatie beter live zal monitoren. Met andere woorden, als de regelaar geen weggebruikers (fietsers, auto’s, bussen of vrachtwagens) detecteert op andere takken, zullen de weggebruikers minder onnodig moeten wachten voor een rood licht. In Nossegem worden er nieuwe detectielussen geplaatst en worden de bestaande lussen vernieuwd.
Als je met de wagen aan een kruispunt komt, is het belangrijk dat je tot net voor de stopstreep rijdt. Als je op meters afstand van de stopstreep stopt, kan de detectielus je niet ‘zien’. En dan blijft het licht op rood staan. Jammer genoeg gebeurt dat tegenwoordig vaak doordat bestuurders bij het wachten niet opletten, bijvoorbeeld doordat ze afgeleid zijn door hun smartphone (een verkeersovertreding!).
Conflictvrij
Een conflictvrije regeling: wat betekent dat?
Als je groen licht krijgt om een weg over te steken of te kruisen, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien:
Opgelet!
Het kruispunt van de Leuvensesteenweg en de Mechelsesteenweg is heel druk. Als het volledig conflictvrij gemaakt zou worden, zouden de wachtrijen op bepaalde takken zo lang worden, dat de file zou ‘terugslaan’ tot op andere kruispunten, en zelfs tot op de afritten van de E40. Daarom is de nieuwe regeling ‘maximaal conflictvrij’: er zullen na de aanpassingen nog conflicten overblijven. Wegen en Verkeer zal op bepaalde plaatsen oranje knipperlichten plaatsen, om de automobilisten er attent op te maken dat ze daar voorrang moeten verlenen aan de overstekende voetgangers en fietsers.
Timing en impact?
Datum werken nog niet gekend
De voorbereidende werken zijn al uitgevoerd door een aannemer. Er is nog geen concrete datum bekend voor de aanpassing van de verkeerslichtenregeling en de asfalteringswerken.
Zodra er meer informatie over de timing en de hinder van de werken is, leest u dat op deze webpagina.
Slimmere verkeerslichten met minder conflicten
Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten conflicten weggewerkt. Zo bouwt AWV stelselmatig situaties af waar weggebruikers elkaar kruisen, wat de verkeersveiligheid gevoelig verhoogt. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt. Sinds de start van het actieplan maakten we 877 kruispunten maximaal conflictvrij. Vandaag is 93% van alle 1739 kruispunten met verkeerslichten in ons beheer volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.
Vragen? Contacteer ons:
- Contact
-
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
-