Overslaan en naar de inhoud gaan

Verbetering regeling verkeerslichten en asfaltwerken op kruispunt Leuvensesteenweg / Mechelsesteenweg

Verbetering regeling verkeerslichten en asfaltwerken op kruispunt Leuvensesteenweg / Mechelsesteenweg

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Plaats

Weg

N2
N227

UPDATE 29/07/24: Wegen en Verkeer deed in het voorjaar kabelwerken ter voorbereiding van de nieuwe verkeerslichtenregeling. De komende weken gebeuren er nog bovengrondse werken, o.a. aan de palen van de verkeerslichten. Zodra er een concrete planning is voor de asfaltwerken – die gebeuren waarschijnlijk in september - melden we dat op deze pagina. 

Wat en waarom?

Wegen en Verkeer verandert de regeling van verkeerslichten op het kruispunt van de Leuvensesteenweg (N2) en de Mechelsesteenweg (N227). Het wegdek van het kruispunt krijgt ook een nieuwe laag asfalt. Zodra de asfalteringswerken gebeurd zijn, plaatst het agentschap nieuwe detectielussen in het wegdek. Pas dan komt de nieuwe regeling in voege.

Twee veranderingen

Als je met de fiets of met de wagen vanuit Kortenberg/Leuven komt, en je krijgt groen licht om de Mechelsesteenweg over te steken richting Zaventem/ Brussel, zullen de automobilisten die vanuit de tegenovergestelde richting (dus vanuit Zaventem/ Brussel) komen en de Mechelsesteenweg linksaf willen indraaien richting Steenokkerzeel, voortaan moeten wachten voor het rood licht. Dat conflict zorgde in het verleden voor de meeste ongevallen.  

Klik op de afbeelding om de animatie te laten starten

Een ander conflict dat verdwijnt, is de by-pass voor de automobilisten die vanuit Zaventem/Brussel komen. Deze automobilisten moeten voortaan wachten voor het rood licht terwijl voetgangers en fietsers de by-pass oversteken:  

Klik op de afbeelding om de animatie te laten starten

Langer aanschuiven

Op de drukke momenten zullen de automobilisten wel langer moeten aanschuiven. Dat is vaak het geval als regelingen (maximaal) conflictvrij gemaakt worden. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd krijgt. Die wordt verkregen door de groentijd van een andere rijbeweging in te korten, of door de volledige cyclus van een verkeerslichtenregeling te verlengen. Het resultaat is in beide gevallen dat de weggebruikers langer moeten wachten. 

Finetunen

Waar dat nodig is, zal Wegen en Verkeer de nieuwe regeling finetunen, zodat iedereen toch nog zo vlot mogelijk voorbij de op- en afritten geraakt. Maar de wachttijden zullen toenemen, dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij een maximaal conflictvrije regeling.  

Meer detectielussen 

Wanneer Wegen en Verkeer een verkeerslichteninstallatie volledig vernieuwt, maakt het agentschap vaak van de gelegenheid gebruik om ook de detectielussen in het wegdek te vernieuwen. Dat zijn  lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren.  

Een detectielus

Weggebruikers zullen vooral tijdens de verkeersluwe momenten merken dat de verkeerslichteninstallatie de verkeerssituatie beter live zal monitoren. Met andere woorden, als de regelaar geen weggebruikers (fietsers, auto’s, bussen of vrachtwagens) detecteert op andere takken, zullen de weggebruikers minder onnodig moeten wachten voor een rood licht. In Nossegem worden er nieuwe detectielussen geplaatst en worden de bestaande lussen vernieuwd.

Opgelet!

Het kruispunt van de Leuvensesteenweg en de Mechelsesteenweg is heel druk. Als het volledig conflictvrij gemaakt zou worden, zouden de wachtrijen op bepaalde takken zo lang worden, dat de file zou ‘terugslaan’ tot op andere kruispunten, en zelfs tot op de afritten van de E40. Daarom is de nieuwe regeling ‘maximaal conflictvrij’: er zullen na de aanpassingen nog conflicten overblijven. Wegen en Verkeer zal op bepaalde plaatsen oranje knipperlichten plaatsen, om de automobilisten er attent op te maken dat ze daar voorrang moeten verlenen aan de overstekende voetgangers en fietsers.  

Conflictvrij 

Een conflictvrije regeling: wat betekent dat? 

Als je groen licht krijgt om een weg over te steken of te kruisen, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien: 

Klik op de afbeelding om de animatie te laten starten

Als je met de wagen aan een kruispunt komt, is het belangrijk dat je tot net voor de stopstreep rijdt. Als je op meters afstand van de stopstreep stopt, kan de detectielus je niet ‘zien’. En dan blijft het licht op rood staan. Jammer genoeg gebeurt dat tegenwoordig vaak doordat bestuurders bij het wachten niet opletten, bijvoorbeeld doordat ze afgeleid zijn door hun smartphone (een verkeersovertreding!).  

Timing en impact?

Datum werken nog niet gekend

De voorbereidende werken zijn al uitgevoerd door een aannemer. Er is nog geen concrete datum bekend voor de aanpassing van de verkeerslichtenregeling en de asfalteringswerken.

Zodra er meer informatie over de timing en de hinder van de werken is, leest u dat op deze webpagina.

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier