Overslaan en naar de inhoud gaan

Verbetering doorstroming openbaar vervoer Brusselsesteenweg

Verbetering doorstroming openbaar vervoer Brusselsesteenweg

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Plaats

Weg

N9

Wat en waarom?

We voeren een studie uit om de doorstroming van het openbaar vervoer op de Brusselsesteenweg (N9) in Melle te verbeteren. Een vlotte doorstroming zorgt immers voor een stipt en betrouwbaar openbaar vervoer. Dat is noodzakelijk om meer mensen de bus en tram te laten gebruiken. 

Nu heeft het openbaar vervoer zowel komende vanuit Gent als komende vanuit Wetteren te kampen met moeilijke doorstroming. Komende vanuit Gent bevindt het knelpunt zich ter hoogte van de R4. Vanuit Wetteren stropt het vooral ter hoogte van de Collegebaan. De studie zal voor deze twee zones oplossingen bedenken. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de doorstroming van het openbaar vervoer maar ook naar de verkeersveiligheid met name van actieve weggebruikers. In de kern van Melle wordt niet gewerkt, omdat deze vrij recent werd heraangelegd. Meer over de studie lees je hier.

Timing en impact?

De studie gaat nu van start. Tegen juni 2024 moet deze uitmonden in een startnota met de grote principes van het nieuwe ontwerp.

Tegen oktober 2024 moet het technisch ontwerp uitgewerkt zijn in de projectnota. Daarna volgen er grondinnames als dat nodig zou zijn. We mikken op 2026 voor de aanvraag van de omgevingsvergunning en tegen 2028 moet de eerste schop in de grond gaan.