Overslaan en naar de inhoud gaan

Veiligere kruispunten op Peerderbaan in Wijchmaal

Veiligere kruispunten op Peerderbaan in Wijchmaal

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N73

De kruispunten van de Peerderbaan (N73) met de Sint Elisabethlaan/Achelmansstraat, de Achterstraat en de Sint Trudostraat worden vernieuwd. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad Peer willen zo de verkeersveiligheid verhogen, in het bijzonder voor zachte weggebruikers. Op beide cruciale kruispunten komen verkeerslichten om de verkeerssituaties duidelijker en veiliger te maken. 

Wat en waarom?

Kruispunt Sint Elisabethlaan/Achelmansstraat 

Verkeerslichten gaan het kruispunt van de Sint Elisabethlaan/Achelmansstraat regelen.

  • Dat maakt het voor fietsers en voetgangers veiliger om de Peerderbaan te kruisen op de voorziene fiets- en voetgangersoversteken.
  • De bushaltes verhuizen van de omgeving van de Achterstraat naar dit kruispunt.
  • De fietspaden worden heraangelegd en komen achter de nieuwe bushaltes te liggen.

Heraanleg aansluitingen Sint Elisabethlaan en Achelmansstraat

  • De aantakking met de Sint Elisabethlaan wordt versmald en opnieuw aangelegd in asfalt.
    • Daardoor kan aan het kruispunt een vrijliggend fietspad aangelegd worden. 
  • In de Achelmansstraat komen gemarkeerde fiets- en voetgangersoversteken. 
  • Op de kruispunten krijgt het nieuwe fietspad rode markering.

Heraanleg aansluitingen Sint Elisabethlaan en Achelmansstraat

  • De aantakking met de Sint Elisabethlaan wordt versmald en opnieuw aangelegd in asfalt.
    • Daardoor kan aan het kruispunt een vrijliggend fietspad aangelegd worden. 
  • In de Achelmansstraat komen gemarkeerde fiets- en voetgangersoversteken. 
  • Op de kruispunten krijgt het nieuwe fietspad rode markering.

Omgeving Hoenrikstraat, Achterstraat, Kleine Achterstraat & Sint Trudostraat 

Het kruispunt van de Sint Trudostraat en de Achterstraat krijgt nieuwe verkeerslichten waardoor fietsers en voetgangers de Peerderbaan veiliger kunnen oversteken over de nieuwe oversteekplaatsen. Om een bijkomende linksafslagstrook naar de Sint Trudostraat te kunnen aanleggen moet de Peerderbaan breder worden. Daarom verhuizen de bushaltes naar het kruispunt met de Sint Elisabethlaan/Achelmansstraat. 

  • De fietspaden zijn aan weerszijden aanliggend.
  • Vanaf de Hoenrikstraat en de Kleine Achterstraat kunnen enkel nog fietsers naar de Peerderbaan rijden. Voor het andere verkeer worden de straten afgesloten, zij rijden voortaan via de Sint  Trudostraat. 

Timing en impact?

Vernieuwde kruispunten Peerderbaan

De eerste spadesteek is nog niet voor morgen. AWV moet eerst nog enkele procedures doorlopen. De timing zal sterk afhangen van de procedure voor de grondverwervingen (zie kadertekst). Pas als die rond zijn, kunnen de werken starten, in functie van de planning van de aannemer. 

Grondverwervingen noodzakelijk

AWV moet de openbare ruimte verbreden. Dat betekent dat het Vlaams Gewest stukken privédomein moet verwerven. Een onderhandelaar, in opdracht van het Vlaams Gewest, contacteert de grondeigenaars voor de eigenlijke gesprekken over de grondverwerving.