Veiliger oversteken en fietsen aan Den Hert op Ringlaan
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Druk verkeersknooppunt aanpakken
De Ringlaan in Kortrijk en Harelbeke, ter hoogte van ‘Den Hert’, is een druk verkeersknooppunt. Er komen verschillende straten samen, zoals de Kortrijksesteenweg (N43), de Hippodroomstraat en de Zandbergstraat. Dat zorgt voor onveilige situaties, voor fietsers en voor gemotoriseerd verkeer.
Veiligere kruispunten
De inrichting van de kruispunten wordt aangepast:
- Fietsers en gemotoriseerd verkeer uit de Hippodroomstraat kunnen in de toekomst de Ringlaan niet meer oversteken: de middenberm wordt er doorgetrokken. Vanuit de Hippodroomstraat rechts afslaan kan uiteraard nog wel.
- Gemotoriseerd verkeer uit de Zandbergstraat kan de Ringlaan niet meer oversteken: ook hier wordt de middenberm doorgetrokken. Fietsers en voetgangers kunnen de Ringlaan wel nog oversteken. Gemotoriseerd verkeer kan nog rechts afslaan, vanuit Harelbeke. Aan de zijde van Kortrijk wordt de Zandbergstraat doodlopend.
Vlotter fiets- en autoverkeer
Er worden ook maatregelen genomen voor vlotter verkeer, voor fietsers en auto’s:
- Er komt een derde rijstrook op de Ringlaan: zo kan verkeer vanuit Kortrijk-Oost vlotter afslaan naar de Gentsesteenweg, richting het centrum van Kortrijk.
- Er komt een rijstrook bij:
- Op de Gentsesteenweg (N43), vanaf de Ringlaan richting Kortrijk.
- Op de Kortrijksesteenweg (N43), richting Kortrijk. Net voor het kruispunt zijn er 4 opstelstroken: 1 rechtsaf, 2 rechtdoor en 1 linksaf.
- Voor fietsers komt er een nieuw dubbelrichtingsfietspad op de Ringlaan, tussen de Hippodroomstraat en Zandbergstraat. Zo kunnen zij zich vlot vanuit Harelbeke naar Kortrijk verplaatsen.
Timing en impact?
Werken vanaf 4 maart 2024
Om de hinder te beperken, worden de werken in vier fases uitgevoerd. Meer informatie over de verschillende fases en de startdatum van elke fase leest u op het tabblad ‘Timing en fasering’.
Alle informatie over de hinder tijdens de werken vindt u terug op het tabblad ‘Actuele hinder’.