Veiliger kruispunt ‘Belle Triene’
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Kruispunt ‘Belle Triene’ wordt lichtengeregeld, compacter en veiliger
Het Agentschap Wegen en Verkeer maakt het drukke kruispunt ‘Belle Triene’, dat op de Edingsesteenweg tussen de Drie Hamers en de Flavor Shop ligt, maximaal conflictvrij.
Het kruispunt met de Stuivenbergstraat en de Sint-Kwintenbaan krijgt een verkeerslichtenregeling met apart groen voor alle voetgangers en fietsers, terwijl auto’s wachten voor het rode licht. Elke fiets- en voetgangersoversteek is daardoor een pak veiliger.
Naast de installatie van een nieuwe verkeerslichtenregeling krijgt de Edingsesteenweg vanuit Edingen nog bijkomend een voorsorteerstrook rechtsaf naar het centrum van Lennik. Om dit mogelijk te maken, wordt een deel van de parkeerstrook ingenomen.
Er zijn in het ontwerp verder geen beperkingen opgelegd voor rijrichtingen in of uit de zijstraten.
Verdere verbeteringen die het kruispunt veiliger en overzichtelijk maken:
- Aanpassen voetgangersoversteekplaats met fietsoversteek in dubbele richting op de Edingsesteenweg
- Nieuwe fiets- en voetgangersoversteek voor beide zijstraten
- Verbreding en aanpassing aansluitingen van de fietspaden naar de nieuwe situatie
- Nieuwe bushalte met aanliggend verhoogd perron op de Edingsesteenweg richting Edingen met schuilhuisje en blindegeleidetegels.
- Heraanleg bushalte ‘Gooik Belle Triene’ richting Lennik in de Sint-Kwintenbaan met een aanliggend verhoogd perron, zodat de halte voor iedereen toegankelijk is.
- Nieuwe laag asfalt en markeringen voor de aansluitingen van Stuivenbergstraat en/ Sint-Kwintenbaan (N282) aan het kruispunt met de Edingsesteenweg. Ter hoogte van huisnummer 181 op de N282 worden ook rioleringsdeksels hersteld.
- Detectielussen in de rijweg bezorgen de verkeersregelaar van de lichtenregeling ‘live’ info over de verkeerssituatie.
Ontwerp in beeld
Vlotter openbaar vervoer
Naast verkeersveiligheid, is er nog een andere reden waarom het kruispunt ‘Belle Triene’ verkeerslichten krijgt. Vanuit het centrum van Lennik komen veel bussen van De Lijn. Die draaien de Assesteenweg links in, om naar de stelplaats van Leerbeek te rijden. Op de drukke momenten moeten die bussen vaak aanschuiven aan het kruispunt. Zo verliezen ze veel tijd. Met slimme verkeerslichten kunnen we deze bussen langer groen licht geven op die drukke momenten. Zo rijden de bussen stipter, ook op de drukke momenten. En wordt de bus interessanter als alternatief voor de wagen.
Detectielussen
Wanneer een verkeerslichteninstallatie geplaatst wordt, maken we ook detectielussen in het wegdek. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. Als de regelaar geen fietsers, auto’s, bussen of vrachtwagens detecteert op andere takken, wachten de weggebruikers minder lang voor een rood licht.
Als je met de wagen aan een kruispunt komt, is het belangrijk dat je tot net voor de stopstreep rijdt. Als je op meters afstand van de stopstreep stopt, kan de detectielus je niet ‘zien’. En dan blijft het licht op rood staan. Jammer genoeg gebeurt dat tegenwoordig vaak doordat bestuurders bij het wachten niet opletten, bijvoorbeeld doordat ze afgeleid zijn door hun smartphone (een verkeersovertreding!).
Conflictvrij
Een conflictvrije regeling: wat betekent dat?
Als je groen licht krijgt om een weg over te steken of te kruisen, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien:
‘Maximaal conflictvrij’
De regeling van de verkeerslichten is niet helemaal conflictvrij, maar ‘maximaal’ conflictvrij. Dat betekent dat er voor bepaalde rijbewegingen nog conflicten overblijven. Als je bijvoorbeeld op de Edingsesteenweg links afdraait (je komt van Eizeringen en rijdt richting Lennik, of je komt van Leerbeek en je rijdt richting Neigem), moet je nog altijd - net zoals in de situatie voor de werken - opletten voor tegenliggers.
Timing en impact?
2 maanden werken vanaf maandag 14 oktober
De aannemer werkt in twee fasen, waarbij er op de Edingsesteenweg telkens een weghelft open blijft voor verkeer. Beide zijstraten Sint-Kwintenbaan en Stuivenbergstraat worden afgesloten tijdens de werken en krijgen een omleiding.
- Fase 1 - vanaf maandag 14 oktober - werken op de weghelft richting Eizeringen/Asse
Verkeer rijdt via tijdelijke verkeerslichten om de beurt op weghelft richting Edingen
- Fase 2 - fasewissel vanaf eind november - met werken op weghelft richting Leerbeek/Edingen
Verkeer rijdt via tijdelijke verkeerslichten om de beurt op weghelft richting Brussel
Afhankelijk van de weersomstandigheden kan de planning aangepast worden. Volgens de huidige planning wordt de nieuwe verkeerslichtenregeling op maandag 16 december in dienst genomen.
Informatie over de timing en de hinder van de werken, leest u op de subpagina actuele hinder.
Slimmere verkeerslichten met minder conflicten
Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten conflicten weggewerkt. Zo bouwt AWV stelselmatig situaties af waar weggebruikers elkaar kruisen, wat de verkeersveiligheid gevoelig verhoogt. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt. Sinds de start van het actieplan maakten we 877 kruispunten maximaal conflictvrij. Vandaag is 93% van alle 1739 kruispunten met verkeerslichten in ons beheer volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.
Vragen? Contacteer ons:
- Contact
-
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
-