Overslaan en naar de inhoud gaan

Rechtstreekse aansluiting Waversesteenweg op de Ring rond Lier

Rechtstreekse aansluiting Waversesteenweg op de Ring rond Lier

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Weg

N108
R16

Het Agentschap Wegen en Verkeer en de stad Lier onderzoeken een rechtstreekse aansluiting van de Waversesteenweg (N108) op de Ring (R16) rond Lier. De startnota werd in het voorjaar van 2021 goedgekeurd door de projectstuurgroep en bekrachtigd op het college van Burgemeester en Schepenen van de stad Lier. De komende jaren werkt het aangestelde studieteam verder aan het detailontwerp, de technische uitwerking van het project en de aanvraag voor een omgevingsvergunning.

PROJECT IN EEN NOTENDOP

Veiligere en meer vlotte verkeersdoorstroming

Verstoorde afwikkeling op kruispunten Aarschotsesteenweg met Ring en Hoogveldweg

Tussen Mechelen-Duffel en Lier zijn er twee mogelijke routes die grotendeels parallel lopen. Enerzijds is er de Mechelsesteenweg (N14) die rechtstreeks aansluit op de Ring rond Lier, ter hoogte van de Pallietertunnel. De tweede route, ten zuiden van het Netekanaal, loopt via de Oude Liersebaan en Waversesteenweg (N108). 

Vandaag sluit de Waversesteenweg (N108) niet rechtstreeks aan op de Ring. Ze loopt eronderdoor en sluit dan aan op de Aarschotsesteenweg (N10). Dat kruispunt wordt geregeld met verkeerslichten. Omdat verderop ook het kruispunt van de Aarschotsesteenweg met de Ring met lichten geregeld is, verloopt het verkeer op beide kruispunten erg stroef. Niet alleen het auto- en vrachtverkeer moet aanschuiven aan deze kruispunten, ook de bussen van De Lijn staan er mee in de file.

Doelstelling: veiliger verkeer voor alle weggebruikers

Studiebureau Vectris kreeg van AWV de opdracht om een rechtstreekse aansluiting van de Waversesteenweg op de Ring te onderzoeken om de knelpunten op te lossen. De bedoeling is om te komen tot een verkeersveilige aansluiting van de Waversesteenweg op de Ring, waardoor ook de doorstroming aan het kruispunt van de Aarschotsesteenweg met de Ring kan verbeteren. Daarbij kijken de experten van het studiebureau niet alleen naar het autoverkeer, maar zeker ook naar het openbaar vervoer, de fietsers én de voetgangers. 

N108_foto bestaande situatie

Studietraject: van startnota naar projectnota en technisch ontwerp

Startnota eerste stap in studietraject

Rekening houdend met de doelstellingen, werkte het studiebureau in de startnota vijf scenario’s of oplossingsrichtingen uit. Drie scenario’s voorzien een nieuwe aansluiting van de Waversesteenweg op de Ring rond Lier. In twee scenario’s is gekeken naar een aanpassing van de bestaande kruispunten op de Aarschotsesteenweg.

Het studiebureau evalueerde de scenario's op vlak van doorstroming van het verkeer, veiligheid voor alle weggebruikers en invloed op de leefbaarheid in de omliggende woonwijken. Na uitgebreide afweging vielen drie scenario’s meteen af omdat ze onvoldoende scoren op deze punten. De twee overgebleven scenario’s dragen het meeste bij aan het behalen van de doelstellingen op vlak van doorstroming en verkeersveiligheid. Die scenario’s werden aan de omgeving gepresenteerd en direct omwonenden konden hun feedback geven.

Resultaten bewonersbevraging

In het najaar van 2020 organiseerden de stad Lier en AWV een inspraaktraject voor de direct omwonenden. Bewoners van de wijk Herderin en de wijk rond de Akkerstraat konden tijdens deze periode hun mening geven over twee scenario’s uit de startnota.

De bevraging liep van 25 november tot 18 december 2020 en kon zowel digitaal als op papier ingevuld worden. In totaal ontvingen we 135 reacties. Ongeveer 1 op de 3 gezinnen uit de omliggende woonwijken gaven hun voorkeursscenario aan.   

  • Scenario 1: voorkeur van 21% van de bewoners
  • Scenario 2: voorkeur van 74% van de bewoners
  • Geen voorkeur: 5% van de bewoners

De resultaten van de bewonersbevraging werden meegenomen in de startnota en hebben de keuze van het voorkeursscenario bepaald.

Het voorkeursscenario uitgelegd

In het gekozen scenario sluit de Waversesteenweg via een volwaardig op- en afrittencomplex met in- en uitvoegstroken aan op de Ring. Door die rechtstreekse aansluiting op de Ring moet het verkeer niet meer via de Hoogveldweg naar de Aarschotsesteenweg rijden. De Hoogveldweg wordt daarom geknipt en wordt een doodlopende straat voor het bestemmingsverkeer. Zo lossen we het knelpunt aan het kruispunt met de Aarschotsesteenweg op en zal ook het kruispunt van de Aarschotsesteenweg met de Ring vlotter verlopen.

In het projectgebied voorzien we veiligere fietspaden en -oversteken. De fietspaden op en rond de Waversesteenweg zullen bij een heraanleg verbeterd worden. Ze krijgen een vlotte en veilige aansluiting op de bestaande functionele en recreatieve fietsroutes naar het centrum en het buitengebied.

In dit scenario behouden we de aansluiting van de wijk rond de Akkerstraat op de Aarschotsesteenweg voor alle verkeer. Bewoners van deze wijk kunnen hierbij niet rechtstreeks via de nieuwe op- en afritten de Ring oprijden. Enkel fietsers, voetgangers en eventueel bussen van De Lijn kunnen nog in beide richtingen onder de Ring door naar de Waversesteenweg richting Duffel rijden. Autoverkeer neemt hiervoor de Ring.

Ontwerpplannen (mei 2024)

Bekijk hieronder de vereenvoudigde weergave van de ontwerpplannen. Onderstaande plannen zijn een indicatie. Voor alle technische details kan u de originele ontwerpplannen downloaden onder documenten.

De volgende stappen

Planning en timing

De eerste schop in de grond is nog niet voor morgen. Het gekozen scenario werd verder uitgewerkt in een projectnota. Bij de verdere technische uitwerking zoeken we nog naar een goede landschappelijke inpassing van het nieuwe op- en afrittencomplex met aandacht voor de nodige geluidsbuffering. Op basis van de projectnota volgt de opmaak van een technisch en gedetailleerd ontwerpplan en kan vervolgens de omgevingsvergunning aangevraagd worden. Zodra de financiering van het project wordt vastgelegd, kan gestart worden met de aanbestedingsprocedure om een aannemer te zoeken en vervolgens de start van de werken.

  • 2018 - 2020: opmaak startnota met verkennend onderzoek
  • april - mei 2021: goedkeuring startnota en keuze scenario
  • 2021 - 2023: opmaak projectnota
  • 2023 - 2026: technische uitwerking ontwerp, opmaak detailontwerp, grondverwervingen en aanvraag omgevingsvergunning
  • Ten vroegste 2027: start werken

We informeren en betrekken de bewoners op regelmatige tijdstippen tijdens het studietraject.