Overslaan en naar de inhoud gaan

Procedures en timing

Procedures en timing

Status

In Studie

Weg

N70
R42

Waar staan we vandaag?

Een overzicht van de voorbije en toekomstige stappen.

  • Een gewestelijk uitvoeringsplan (GRUP) is noodzakelijk wanneer de bestemming van een gebied aangepast wordt, zoals voor dit project het geval is. Voor dit project werd het GRUP in 2017 goedgekeurd. Meer info leest u op de website van Ruimte Vlaanderen.
     
  • Omdat er vragen waren rond de ontsluiting van het bedrijventerrein Europapark-Zuid is het GRUP in 2019 gedeeltelijk vernietigd. Na overleg met de bewoners van de Damstraat is er een extra studie uitgevoerd naar de verschillende ontsluitingsmogelijkheden voor het bedrijventerrein. Alle informatie over de onderzochte mogelijkheden en de laatste stand van zaken van het MER-onderzoek in het kader van de ontsluiting van Europark-Zuid kan u terugvinden op de webpagina van de stad Sint-Niklaas
     
  • Om het project te kunnen uitvoeren, zijn er grondverwervingen nodig. Op 25 mei 2022 heeft de minister van Mobiliteit en Openbare Werken een definitief Onteigeningsbesluit vastgesteld waarmee we de procedure tot gerechtelijke onteigeningen konden opstarten. Vandaag is ongeveer 80% van de onteigeningen afgerond
     
  • In 2023 sturen we het ontwerp bij op basis van nieuwe wegcategorisering en ontwerprichtlijnen. 
     
  • In 2024 volgt er een Project-MER (projectmilieueffectenrapport). Dat is het resultaat van een onderzoek naar de mogelijke gevolgen van het project op mens en milieu.
     
  • In 2025 vragen we de omgevingsvergunning aan.
     
  • Eenmaal die verleend is, schrijven we een aanbesteding uit voor een aannemer die de werken zal uitvoeren. Dat zal wellicht voor 2026 zijn. 
     
  • Als alles volgens plan verloopt, starten de werken in 2027. Ten vroegste in 2031 rijden de eerste wagens over de Oostelijke Tangent. 

Deze planning is onder voorbehoud van een vlot verloop van het proces.