Vlot naar het bedrijventerrein RECORE
Algemeen Overzicht
Infostand naar aanleiding van openbaar onderzoek
AWV heeft een omgevingsvergunning nodig voor deze werken. Het openbaar onderzoek start weldra. Iedereen kan dan de plannen inkijken en opmerkingen of bezwaren indienen. Het plan inkijken kan:
- na afspraak op het gemeentehuis in Hasselt
- online via www.omgevingsloket.be,
- online via de webpagina van het besproken project.
Een bezwaarschrift indienen kan online via het Omgevingsloket of schriftelijk, gericht aan het college van burgemeester en schepenen van Hasselt.
We organiseren een infostand op woensdag 8 januari 2025 (16u tot 19u) in The Lounge op de RECORE site. Het werfteam is er voor vragen en opmerkingen. U kan de plannen inkijken.
In de omgeving van complex 28 Hasselt-Zuid van de E313 krijgt de RECORE-site een nieuwe invulling. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) onderzoekt samen met partners naar de meest veilige en betrouwbare afwikkeling van het bedrijventerrein naar de Sint-Truidersteenweg (N80) en Prins-Bisschopssingel (R71).
Wat en waarom?
De ontwikkeling van het bedrijventerrein zorgt voor bijkomende mobiliteitsuitdagingen. Het knooppunt is nu al druk gebruikt, voornamelijk door gemotoriseerd verkeer. Sinds 2023 loopt een studie om een veilige en betrouwbare ontsluiting van de RECORE-site te voorzien.
Verbinding Sint-Truidersteenweg (N80)
Uitgaand verkeer verloopt maximaal via de Sint-Truidersteenweg. Daar kan het zich in alle rijrichtingen begeven.
Voor gemotoriseerd verkeer zal de tweede rijstrook om vanaf de Sint-Truidersteenweg rechtsaf te slaan naar de Prins Bisschopssingel (R71) en het bedrijventerrein verlengd worden.
Het bestaande dubbelrichtingsfietspad wordt hier drie meter en gescheiden van de rijbaan door een groenstrook.
Verbinding Prins-Bisschopssingel (R71)
Het bedrijventerrein is enkel toegankelijk via de Prins-Bisschopssingel (R71).
- Komende van het kruispunt met de Sint-Truidersteenweg slaat verkeer rechtsaf naar het bedrijvenpark.
- Komende van het kruispunt met de Luikersteenweg steekt het verkeer via een nieuwe afslagstrook de Grote Ring over.
Vanaf het bedrijvenpark rechtstreeks naar de Grote Ring is enkel mogelijk in de richting van de Luikersteenweg. Het crematorium blijft bereikbaar via de ventweg.
Een eigen plek voor fietsers
De Helstraat wordt een fietsstraat met duidelijke en zichtbare plaats voor fietsers. Het fietspad langs de Sint-Truidersteenweg zal logischerwijs hierop aansluiten. Woningen blijven toegankelijk en de bestaande inritten op de Helstraat blijven behouden.
Het fietspad passeert de nieuwe halve ovonde, met veilige oversteekplaatsen en voldoende opstelruimtes zodat fietsers één rijstrook per keer moeten oversteken. Richting het spoor rijden fietsers over een nieuw dubbelrichting en vrijliggend fietspad, gescheiden van de rijweg.
Goed om te weten:
- De bestaande bomenrij langs de Helstraat wordt maximaal behouden.
- Centraal op de site komt een bushalte voor vervoer op maat.
De ontwikkelaar van het bedrijventerrein staat in voor de realisatie van de mobiliteit op het terrein.
Timing en impact?
Procedure
Voordat de werken starten moet het project nog verschillende stappen doorlopen. Ontdek hier welk proces een project doorloopt. De omgevingsvergunning is aangevraagd, waardoor het openbaar onderzoek weldra start.