Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontdubbeling N58 en aanleg fietstunnels

Ontdubbeling N58 en aanleg fietstunnels

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Plaats

Weg

N58

Wat en waarom?

Verbeterde verkeers- en fietsveiligheid 

Om de verkeersveiligheid te verbeteren, staan er een aantal ingrepen gepland: 

  • Naast de twee reeds bestaande rijvakken op de N58 worden er nog eens twee rijvakken bijgelegd. Dit zal de file op de afrit Wervik (nr. 2a op A19) en de file op de N8 in Geluwe helpen ontlasten.
  • Om de doorstroming te verbeteren wordt het kruispunt aan de N8 met de N58 aangepast van een rotonde naar een lichtengeregeld kruispunt.
  • Het kruispunt met de N338 wordt dan weer een turborotonde met voorsorteerstroken. 
  • Ten slotte zullen rond de N58 ook twee fietstunnels worden aangelegd:
    • Eén fietstunnel komt er ter hoogte van de Geluwebeek in het verlengde van het fietspad dat reeds aangelegd is.
    • De tweede fietstunnel wordt aangelegd ter hoogte van de Koekuitstraat.

Waar staan we nu?

Uitvoering eind 2024

Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt aan het milieueffectenrapport (ook wel project-MER genoemd). Tijdens het MER wordt er onderzocht wat de mogelijke gevolgen zijn voor het milieu wanneer het project wordt uitgevoerd

Ook de opmaak van de omgevingsvergunning is lopende. De aanvraag zou in het voorjaar van 2024 ingediend worden.

Volgens de huidige planning kunnen de werken aan de N58 dan eind 2024 starten.

Deze werken maken deel uit van het fietsrelanceplan van de Vlaamse Regering. Dat plan wil de economie een boost geven na COVID-19, én wil meer Vlamingen op de fiets krijgen. Het Agentschap Wegen en Verkeer verbetert daarom de fietsinfrastructuur langs een reeks gewestwegen. Op bepaalde plaatsen worden nieuwe of bredere fietspaden aangelegd, op andere locaties worden bestaande fietspaden comfortabeler gemaakt. De werken langs de Hoefijzerlaan worden deels met de herstelmiddelen van de Vlaamse Regering uitgevoerd.