Omvorming Expresweg tot Vlaamse hoofdweg
Algemeen Overzicht
De N31, ook gekend als de Expresweg, die loopt van het op- en afrittencomplex E403 (knooppunt Brugge) tot de aansluiting met de N34 Kustlaan in Zeebrugge, wordt volledig Vlaamse hoofdweg. De Vlaamse Regering besloot in het Regeerakkoord 2019-2024 om een nieuwe wegcategorisering in te voeren. Uitgangspunt hierbij is een multimodale benadering, robuust, vlot in alle omstandigheden, meer samenhangend en met eenvoudige benamingen. Voor de inrichting van de wegen zijn basisprincipes opgesteld. Om te voldoen aan de principes van een Vlaamse hoofdweg moet de N31 tussen de A11 en Zeebrugge heringericht worden.
In opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Brugge onderzoekt het studiebureau SBE de best mogelijke manier om die omvorming te realiseren.
Het project beslaat het gebied vanaf de aansluiting met de A11 tot aan de Canadezenstraat (zuidelijk deel) en vanaf de kazerne Rademakers tot aan de Geitestraat (noordelijk deel). De doortocht van Lissewege zit niet vervat in de studie.
Wat en waarom?
Veilige en vlotte ontsluiting
De N31 is een belangrijke ontsluitingsweg voor het noorden van Bruggen en in bijzonder woonkernen als Lissewegen en Zwankendamme alsook de haven van Zeebrugge (Port of Antwerp-Bruges). Met de groei van de haven neemt zowel het vrachtverkeer als het woon-werkverkeer toe.
De herinrichting zal ervoor zorgen dat het verkeer over het hele traject veilig en vlot verloopt. Aan het project worden ook ruimere doelstellingen gekoppeld op het vlak van bereikbaarheid voor bewoners en landbouwers, leefkwaliteit, landschap en waterhuishouding.
De aanpassingen aan de N31 passen volledig in het nieuwe Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Brugge.
Op weg naar… participatie en dialoog
Wegen en Verkeer zal, samen met Stad Brugge, de omwonenden en gebruikers van de weg raadplegen. Hun ervaring draagt bij aan een beter ontwerp. Dialoog zal gebeuren door middel van:
- Gesprekken met de eigenaars van percelen langs de N31 om hen te informeren over het verloop van de studie en om hun bekommernissen te horen;
- Een klankbordgroep die de diverse gebruikers vertegenwoordigt, met organisaties uit het middenveld en andere actoren die een belangrijke activiteit hebben in de nabije omgeving;
- Infomarkt in het najaar 2024/voorjaar 2025 op maat van de bewoners Lissewege en Zwankendamme.
Op weg naar … meer veiligheid
Op de N31 tussen de A11 en Zeebrugge is er intensief gemengd verkeer — van fietser tot havenvrachtverkeer. Dat vraagt om een veilige inrichting van de weg met:
- Een middenberm met — op termijn — 2x2 rijvakken
- Aangepaste toegestane snelheid
- Een afgescheiden fietspad of ventweg in plaats van een aanliggend fietspad afgetekend met een lijn
- Een oplossing om bestemmingsverkeer, zoals fietsers, bewoners, trage (landbouw)voertuigen, … te scheiden van doorgaand verkeer
- Geen rechtstreekse toegang tot aanpalende eigendommen
Dit komt overeen met de principes van een Vlaamse hoofdweg.
Op weg naar … vlotter verkeer
- De omvorming naar Vlaamse hoofdweg betekent dat de maximumsnelheid op termijn opgetrokken kan worden van 70 tot 90 km/uur. Momenteel is dit nog voorwerp van studie.
- Langs de spoorlijn in het zuidelijke deel is de fietssnelweg F31 (Brugge - Zeebrugge) voorzien.
- Het project voorziet ook in de aanleg van een extra op- en afrittencomplex in het polderdorp Zwankendamme. Dit zogenaamde ‘Hollands Complex’ is noodzakelijk voor de ontsluiting van het polderdorp Zwankendamme, de bedrijven in de westelijke achterhaven en de transportzone.
Op weg naar … meer leefkwaliteit
In het project is bijzondere aandacht voor:
- Het beperken van de impact van geluid en visuele hinder
- De bereikbaarheid van de woningen en landbouwpercelen
- Veilig en aangenaam fietsen tussen Lissewege en Zwankendamme
Aanpak van de herinrichting N31
De lopende studie moet uitwijzen hoe de omvorming best gebeurt. Een grote uitdaging is alvast de toekomstige veilige ontsluiting van de bedrijven, het tankstation, de huizen en landbouwgronden die vandaag een rechtstreekse aansluiting hebben op de weg. Op een Vlaamse hoofdweg is zo’n rechtstreekse toegang niet langer toegelaten.
Ook de plaats van de fietser is een specifieke onderzoeksvraag.
Timing en impact?
Waar staan we nu?
Gereguleerde procedure
De omvorming van de N31 tot Vlaamse hoofdweg verloopt volgens een gereguleerde procedure die verschillende stappen omvat. Momenteel bevinden we ons in de conceptfase. Deze fase begint met de opmaak van een startnota. De startnota beschrijft de doelstellingen, de noodzaak en de context van het project. Dit wordt voorgelegd aan verschillende belanghebbenden, waaronder lokale overheden, betrokken diensten en het publiek. Er worden inspraakmomenten georganiseerd om reacties en suggesties te verzamelen. Na consultatie wordt de startnota bijgesteld en uiteindelijk goedgekeurd door de bevoegde minister.
Deze procedure zorgt ervoor dat de omvorming naar een Vlaamse hoofdweg zorgvuldig en transparant gebeurt, met voldoende ruimte voor inspraak en overleg met alle betrokken partijen.
Studie inrichtingsalternatief
Studiebureau SBE startte in februari 2024 met de studie voor de omvorming van de N31 tot Vlaamse hoofdweg. Tegen eind van datzelfde jaar zou een startnota met de best mogelijke inrichtingsalternatieven op tafel moeten liggen.