Nieuwe verkeerslichtenregeling voor veiliger kruispunt
Algemeen Overzicht
In juni 2022 paste Wegen en Verkeer de oversteekplaats en de verkeerslichten aan het gemeentehuis op de Haachtsesteenweg aan voor meer verkeersveiligheid. Ook werd de busbaan tot 100m voor het kruispunt van de Haachtsesteenweg (N21) met de Tervuursesteenweg (N227) verlengd in de richting van Brussel. Begin 2023 gebeurden er aanpassingen aan de verkeerslichteninstallatie van het kruispunt voor beide gewestwegen. Op 16 juni 2023 werd de nieuwe verkeerslichtenregeling ook effectief ingevoerd.
Deze informatiepagina over de aanpassing van de verkeerslichten blijft nog tot 2024 online staan
Wat is er veranderd?
Oude verkeerssituatie:
- Een groenfase voor overstekende voetgangers en fietsers en afslaande autoverkeer
- Daardoor: conflicten tussen fietsers en voetgangers, en afslaande auto’s
Wie voor de aanpassing van de verkeerslichtenregeling met de fiets via de Haachtsesteenweg vanuit Diegem (Machelen) of Kampenhout kwam en de Tervuursesteenweg overstak, kreeg groen licht samen met de automobilisten op de Haachtsesteenweg. Dat betekende bijvoorbeeld dat een automobilist die uit Kampenhout kwam en richting Machelen reed, groen licht kreeg om de Tervuursesteenweg links in te draaien, maar wel voorrang moest verlenen aan de fietsers. Ook het autoverkeer dat vanuit de Tervuursesteenweg rechtsaf nam naar de Haachtsesteenweg kwam in conflict met voetgangers en fietsers. Door deze verkeerssituatie zijn er in het verleden ongevallen met actieve weggebruikers en wagens gebeurd, wat van dit kruispunt een officieel gevaarlijk punt maakte.
Huidige verkeerssituatie na aanpassing lichtenregeling in beeld:
- Aparte groenfase voor links afslaand autoverkeer op de Haachtsesteenweg en de Tervuursesteenweg zodat fietsers en voetgangers
- Knipperlichten op het kruispunt waarschuwen rechts afslaand autoverkeer voor overstekende voetgangers en fietsers
Bestuurders die in de twee rijrichtingen vanuit Machelen en Kampenhout op de Haachtsesteenweg rijden en de Tervuursesteenweg links indraaien, hebben nu hun eigen ‘groenfase’. Dat betekent onvermijdelijk dat de groenfasen voor alle andere gebruikers van en bewegingen op het kruispunt korter worden. Automobilisten die in de ochtend- en avondspits vanop de Tervuursesteenweg de Haachtsesteenweg willen inrijden, zullen dan ook langer moeten aanschuiven.
Impact voor het verkeer?
Langere wachttijden op de Tervuursesteenweg
Op 16 juni 2023 stelde het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe verkeerslichtenregeling in op het kruispunt van de Tervuursesteenweg (N227) en de Haachtsesteenweg (N21) in Steenokkerzeel. Het agentschap en de gemeente Steenokkerzeel - die meebesliste over de verandering - trekken daarmee consequent de kaart van de verkeersveiligheid. Automobilisten die links afslaan op het kruispunt maken voortaan geen kruisende bewegingen meer met overstekende weggebruikers.
Automobilisten die rechts afslaan (de rode pijlen op de figuur hierboven), krijgen wel nog groen licht samen met overstekende voetgangers en fietsers. Er werd bekeken of die conflicten ook uit de regeling geschrapt konden worden, maar dat bleek niet haalbaar. Als we voor die bewegingen ook aparte groenfasen zouden invoeren, zouden de wachtrijen aan het kruispunt extreem lang worden en de circulatie in de ruimere omgeving kunnen bemoeilijken.
Dat neemt niet weg dat door de nieuwe regeling de wachttijden voor alle weggebruikers - voetgangers, fietsers en automobilisten - toegenomen zijn, in vergelijking met de ‘oude’ regeling. Dat is een onvermijdelijk gevolg van ‘maximaal conflictvrije’ regelingen. Want als er ‘groenfasen’ toegevoegd worden aan een verkeerslichtenregeling, worden de wachttijden langer.
Vooral de automobilisten die in de ochtend- en avondspits uit Nossegem of Perk komen en vanuit de Tervuursesteenweg de Haachtsesteenweg nemen, staan langer voor het rode licht.
Bijkomende maatregelen voor meer veiligheid en doorstroming naast de aanpassing van de verkeerslichtenregeling
- Wegen en Verkeer plaatste ook nieuwe detectielussen, zodat alle weggebruikers in de toekomst toch nog zo vlot mogelijk voorbij het kruispunt geraken. Lees meer hierover bij de paragraaf: ‘Meer tellussen: nooit zomaar voor het rood’
- Bij automobilisten die rechts afslaan zijn er op het kruispunt extra knipperlichten geplaatst die waarschuwen voor overstekende voetgangers en fietsers.
Meer tellussen: nooit zomaar voor het rood
Wegen en verkeer plaatste ook nieuwe ‘tellussen’. Dat zijn kabels in het wegdek die de voertuigen op een bepaalde tak detecteren om de verkeersdrukte ‘live’ te meten. De tellussen sturen signalen door naar de ‘regelaar’ van de verkeerslichten - dat is de computer die bepaalt wanneer het verkeerslicht voor een bepaalde rijrichting op groen springt en hoe lang de ‘groentijden’ voor de verschillende rijrichtingen duren. Als de wachtrij op een bepaalde tak van het kruispunt langer wordt, kan de regelaar de groentijd voor die tak verlengen. Anderzijds is het voordeel van meer tellussen dat je nooit ‘zomaar’ voor het rood staat, want als er geen wagens staan wordt de groentijd niet onnodig verlengd.
Roodlichtnegatie door weggebruikers
Bij sommige kruispunten waar de invoering van een maximaal conflictvrije regeling is toegepast, merken we soms bewuste roodlichtnegatie. Als de wachttijden langer worden, komen sommige automobilisten, fietsers en voetgangers in de verleiding om te versnellen bij een oranje licht of door het rood te lopen of te rijden. Wegen en Verkeer kan deze overtredingen uiteraard alleen maar afkeuren en raadt weggebruikers ten stelligste af om het te doen, ook als ze heel erg gehaast zijn.
Naar maximaal conflictvrij
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakt per jaar zo’n 125 kruispunten maximaal conflictvrij. Bij elk kruispunt willen we naar een situatie waarbij voetgangers en fietsers niet kruisen met gemotoriseerd verkeer. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt. Meer info via https://wegenenverkeer.be/actieplan-verkeerslichten.
* |
Meer weten?
Vragen? Contacteer ons
- Contact
-
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
-