Nieuwe verkeerslichten op kruispunt Dorp met Molenstraat
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Slimme verkeerslichten en deels conflictvrij kruispunt
Het Agentschap Wegen en Verkeer plaatst slimme verkeerslichten op het kruispunt van Steenweg met de Molenstraat en Dorp in Opwijk (Mazenzele). We passen niet enkel de verkeerslichtenregeling aan, maar vernieuwen ook de palen met de verkeerslichten en de detectielussen in de weg. Die lussen nemen waar hoe druk het is op alle takken van het kruispunt en regelen de verkeerslichten op basis van de drukte.
Hoe verbeteren we de verkeerslichtenregeling?
- Na de werken steken voetgangers volledig conflictvrij over op dit kruispunt. Elke tak op het kruispunt krijgt een nieuw zebrapad. Voetgangers krijgen gelijktijdig groen licht en kruisen geen autoverkeer meer.
- Ook de fietsers op het dubbelrichtingsfietspad langs de Steenweg (N47) aan zijstraat Dorp krijgen apart groen licht, waardoor ze veilig de zijstraat voorbij fietsen.
Maximaal conflictvrij kruispunt: alert blijven voor tegenliggers
De aanpassingen aan de verkeerslichten worden uitgevoerd om de verkeersstroom tussen autoverkeer, fietsers en voetgangers veiliger te maken. Fietsers en voetgangers krijgen apart groen licht, waardoor zij veilig en efficiënt kunnen oversteken. Het kruispunt wordt daardoor een heel stuk veiliger, maar kan niet volledig conflictvrij gemaakt worden. Zo let het autoverkeer dat vanuit Steenweg (N47) rijdt best nog op voor tegenliggend en links afslaand verkeer naar de zijstraten Dorp en Molenstraat. Ook de zijstraten Dorp en Molenstraat krijgen nog gelijktijdig groen licht. De extra detectielussen in de weg zorgen voor een dynamischere regeling en snellere detectie van voertuigen.
Hoppinpunt aan comfortabele bushaltes Mazenzele Dorp
In de zomer van 2024 vernieuwde het Agentschap Wegen en Verkeer de bushaltes “Mazenzele Dorp” langs de Steenweg (N47): uitstulpende, verhoogde haltes waar de bus op de rijweg stopt. Het dubbelrichtingsfietspad loopt achter de bushalte door, zodat fietsers en reizigers minder in elkaars vaarwater komen en de bus sneller kan vertrekken. Tegelijk zijn de haltes omgevormd tot Hoppinpunten, mét schuilhuisjes, een voetgangersdoorsteek naar de carpoolparking en een herkenbare Hoppinzuil die alle vervoermiddelen hier samenbrengt.
Langer aanschuiven
Op de drukke momenten zullen de gebruikers van het kruispunt wel langer moeten aanschuiven. Dat is vaak het geval als regelingen (maximaal) conflictvrij gemaakt worden. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd (zie hierboven) krijgt. Die wordt verkregen door de groentijd van een andere rijbeweging in te korten, of door de volledige cyclus van een verkeerslichtenregeling te verlengen. Het resultaat is in beide gevallen dat de weggebruikers langer moeten wachten.
Finetunen
Waar dat nodig is, zal Wegen en Verkeer de nieuwe regeling finetunen, zodat iedereen toch nog zo vlot mogelijk voorbij de op- en afritten geraakt. Maar de wachttijden zullen toenemen, dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij een maximaal conflictvrije regeling.
Niet meer voor niets voor het rood
Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om de detectielussen op het kruispunt te vernieuwen. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. Er komen ook meer detectielussen. Dat betekent dat de detectie op het kruispunt globaal zal verbeteren: de verkeerslichteninstallatie zal beter monitoren op welke takken er hoeveel wagens staan te wachten. Het belangrijkste voordeel is dat je als automobilist op de minder drukke momenten - zoals ‘s nachts - niet meer ‘voor niets’ voor het rood licht hoeft te wachten. Als de verkeerslichteninstallatie geen verkeer detecteert op de kruisende takken, krijg je automatisch groen licht.
Als je met de wagen aan een kruispunt komt, is het belangrijk dat je tot net voor de stopstreep rijdt. Als je op meters afstand van de stopstreep stopt, kan de detectielus je niet ‘zien’. En dan blijft het licht op rood staan. Jammer genoeg gebeurt dat tegenwoordig vaak doordat bestuurders bij het wachten niet opletten, bijvoorbeeld doordat ze afgeleid zijn door hun smartphone (een verkeersovertreding!).
Conflictvrij
Een conflictvrije regeling: wat betekent dat?
Als je groen licht krijgt om een weg over te steken of te kruisen, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien:
Klik op de afbeelding om de animatie te laten starten
Timing en impact?
Vanaf maandag 5 mei: drie weken om de beurt doorrijden op Steenweg (N47)
De aannemer werkt in twee fasen van elk anderhalve week, waarbij per fase één weghelft wordt ingenomen. Tijdens de werkzaamheden geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u. Er wordt overdag gewerkt (’s avonds alleen voor het slijpen van de detectielussen).
- Voetgangers kunnen langs de werfzone voorzichtig doorwandelen.
- Fietsers krijgen een corridor op de weghelft die afgesloten is voor de werken tijdens de eerste fase van de werken. In de tweede fase kan het dubbelrichtingsfietspad opnieuw gebruikt worden.
- Openbaar vervoer:
- De werken hebben een impact op de bussen van lijn 20.
- Reizigers plannen hun reis via delijn.be/routeplanner of de app van De Lijn.
- Gemotoriseerd verkeer: de hinder blijft beperkt doordat het kruispunt open blijft tijdens de werken en het verkeer drie weken lang om de beurt aan tijdelijke werflichten kan doorrijden. Opgelet: de aansluiting aan Steenweg met zijstraten Molenstraat en Dorp wordt afgesloten tijdens de duur van de werken.
- Omleiding afgesloten zijstraat Dorp (tussen Steenweg en Verlorenkostbaan) via : Vossestraat - Dries - Opwijksestraat - Verlorenkostbaan
- Omleiding afgesloten zijstraat Molenstraat (tot aan kruispunt met Kruiskensveld) via Schaapeuzel - Heerbaan - Zottegemstraat
- Omleiding afgesloten zijstraat Dorp (tussen Steenweg en Verlorenkostbaan) via : Vossestraat - Dries - Opwijksestraat - Verlorenkostbaan
Slimmere verkeerslichten met minder conflicten
Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten conflicten weggewerkt. Zo bouwt AWV stelselmatig situaties af waar weggebruikers elkaar kruisen, wat de verkeersveiligheid gevoelig verhoogt. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt. Sinds de start van het actieplan maakten we 877 kruispunten maximaal conflictvrij. Vandaag is 93% van alle 1739 kruispunten met verkeerslichten in ons beheer volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.
![]() |
Vragen? Contacteer ons:
- Contact
-
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
-