Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe fietstunnel onder de Staatsbaan (N141) in Ham

Nieuwe fietstunnel onder de Staatsbaan (N141) in Ham

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Provincie

Plaats

Ham

Weg

N141

De fietssnelweg F5 brengt fietsers dagelijks langs het Albertkanaal van Antwerpen tot Hasselt. Het tracé bevindt zich in de buurt van complex nr. 25 van de E313 in Ham, waar een stuk fietssnelweg nog niet gerealiseerd is. Bovendien plannen het Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeente Ham daar op termijn een herinrichting, inclusief de ovonde. Het verkeer gaat er toenemen. Om de verkeersveiligheid voor de actieve weggebruikers te blijven waarborgen, dringt een aanpassing van de fietsinfrastructuur zich op. Onder de Staatsbaan (N141) komt een fietstunnel om het ontbrekende stuk fietssnelweg te realiseren. De tunnel zal ook een grote meerwaarde zijn als complex 25 wordt heringericht. 

Wat en waarom?

Veiliger de drukke weg kruisen

De nieuwe fietstunnel komt onder de Staatsbaan op zo’n 300 meter van de brug over het Albertkanaal. Fietsers richting het oosten of het westen zullen niet langer langs de ovonde moeten, maar kunnen via de fietssnelweg de drukke Staatsbaan veiliger kruisen. De fietstunnel brengt hen naar verschillende bestemmingen in de omgeving: het bedrijventerrein Zwartenbroek (westzijde Staatsbaan), met aansluiting op de toekomstige Nikelaan en de fietssnelweg F5 richting Veldhovenstraat. Het tracé van de fietssnelweg F5 wijzigt licht, dat is een project van het Limburgse provinciebestuur. 

N141-Ham_Fietstunnel Situeringsplan

De fietstunnel in een notendop:

  • Een dubbelrichtingsfietspad van 4 meter breed maakt het comfortabel fietsen.
  • Tussen het fietspad en de tunnelwand is een veiligheidszone van minstens 1 meter breed.
  • De helling naar de fietstunnel is 4%, wat doenbaar is voor alle gebruikers. 
N141-Ham_Fietstunnel Dwarsprofiel

Fietspaden langs de Staatsbaan (N141)

De fietspaden langs de Staatsbaan worden ook aangepakt. Er komen vrijliggende enkelrichtingsfietspaden van 2 meter breed, zodat ze dienen als fietssnelweg. Daarnaast komen er verbindende fietspaden van en naar de Staatsbaan. 

Timing en impact?

Projectverloop

Voor de start van de werken doorloopt het project verschillende procedures. Bekijk op deze webpagina welke weg een project aflegt. Op dit moment zit het project in de ontwerpfase (projectnota). Wegen en Verkeer moet ook de nodige vergunningen krijgen en grond verwerven voordat de eerste spadesteek de grond ingaat.