Nieuwe brug E411 over Bredestraat
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Oude brug wordt vervangen door nieuw exemplaar
Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt binnenkort op de E411 in Overijse. Net voorbij het op- en afrittencomplex 3 'Terhulpen' wordt de bestaande brug over de Bredestraat afgebroken en vervangen door een nieuwe brug. De huidige brug - onderdeel van de E411 die Jezus-Eik met Waver verbindt - is verouderd en wordt al enkele jaren gestut. Die stutwerken waren een tijdelijke maatregel om de verzakte busbaan op de E411 opnieuw toegankelijk te maken. Binnenkort wordt de brug dus volledig vervangen.
Asbestsanering
Vanaf 6 januari 2025 wordt eerst de asbestcoating van de huidige brug verwijderd, zodat die daarna veilig kan worden afgebroken. Dit gebeurt zonder risico's voor de omgeving binnen een hermetisch afgesloten tent over de brug. Nadien kan de nieuwe brug gebouwd worden.
Rijweg onder brug wordt mee aangepast
Niet enkel de brug zelf wordt vernieuwd. Ook de rijweg onder de brug wordt aangepast met twee rijvakken van elk 2,5 meter breed, een ecostrook (1,1 meter) en een dienstpad (1 meter). Op verschillende locaties in de koker worden bovendien vleermuiskastjes - waarin de vleermuizen kunnen slapen - opgehangen. Zo werd er bij het ontwerp vrijwel aan alle weggebruikers gedacht: niet enkel mens, maar ook dier.
De brug over de Bredestraat staat op de Lijst Prioritaire Kunstwerken. Aan de hand van deze lijst volgt de Vlaamse overheid op welke bruggen - maar ook tunnels en keermuren - dringend hersteld of vervangen moeten worden.
Fietssnelweg F204 Waver-Brussel
Parallel aan de E411 komt in de toekomst de fietssnelweg F204 Waver-Brussel te liggen. Voor het stuk tussen de Joseph Kumpstraat en de grens met het Waalse Gewest voert De Werkvennootschap momenteel een studie naar mogelijke alternatieven.
Timing en impact?
Minder hinder
Wegen en Verkeer zal er alles aan doen opdat de heropbouw van de brug met zo weinig mogelijk hinder gepaard kan gaan. Het agentschap zal zoveel mogelijk werken naast de rijweg van de E411 uitvoeren, en zal zoveel mogelijk rijstroken op de E411 open houden. In het contract van de aannemer hebben we duidelijke eisen gesteld op dat vlak.
Drie rijstroken per rijrichting, busstrook afgesloten
Er zullen altijd drie versmalde rijstroken per rijrichting beschikbaar blijven voor het verkeer. Het personenverkeer behoudt met andere woorden de volledige capaciteit van de snelweg. De busstrook richting Brussel zal wel ingenomen worden tijdens de volledige duur van de werken. De bus zal moeten rijden op de rijweg voor personenwagens.
Werken in drie fasen
De aannemer zal in drie fasen werken. In een eerste fase zal hij in de middenberm werken, en in de tweede en derde fase op een van de twee weghelften waar in normale omstandigheden (zonder werken) het verkeer rijdt. Maar het verkeer zal dus sowieso in de beide rijrichtingen over drie versmalde rijstroken beschikken (zie hierboven).
Op- en afritten korter
Tijdens de volledige duur van de werken zullen de op- en afritten van het complex 'Maleizen/Terhulpen' open blijven, maar wel ingekort worden.
Start werken in januari 2025
Volgens de huidige planning zullen de eerste werken gebeuren in januari 2025. De Bredestraat zal afgesloten worden, maar er zal nog geen hinder zijn op de snelweg. Vanaf maart 2025 zal het verkeer op de snelweg over versmalde rijstroken rijden.
Vragen? Contacteer ons:
- Contact
-
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
-