Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe brug Drasop over Brusselse ring

Nieuwe brug Drasop over Brusselse ring

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

R0

Wat en waarom?

Brug afgesloten sinds 2 augustus 2019

Door een incident met een vrachtwagen werd de brug van Drasop over de Ring rond Brussel op 2 augustus 2019 afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De vrachtwagen schoot in brand onder de brug, waarbij een van de stalen liggers van de brug ernstig beschadigd geraakte. Hoewel auto's en vrachtwagens voorlopig niet over de brug kunnen rijden, blijft deze wel toegankelijk voor voetgangers en fietsers

Ontwerp nieuwe brug vooral gericht op actieve weggebruiker

De brug van Drasop wordt niet gerenoveerd, maar wel volledig vervangen. Een renovatie zou niet enkel duurder zijn, maar ook minder duurzaam. In 2019 kreeg Wegen en Verkeer de opdracht om een ontwerp te maken voor een nieuwe Drasopbrug die geschikt is voor alle verkeer. In het ontwerp wordt rekening gehouden met het lokale karakter van de omgeving en de functie van de brug als vlotte en comfortabele fietsverbinding tussen Buizingen enerzijds en Dworp anderzijds. Voetgangers en fietsers zullen op de nieuwe brug meer ruimte krijgen, met twee voet- en fietspaden van telkens 2,5 meter breed.

Het autoverkeer krijgt één rijstrook van ongeveer 3 meter breed, in het midden van de weg. Er komen verkeerslichten aan weerskanten van de brug om auto's beurtelings door te laten. Dat betekent ook dat de nieuwe brug smaller zal zijn dan de huidige. Zo proberen we een aanzuigeffect voor sluipverkeer te vermijden

De nieuwe brug zal slechts één rijstrook hebben voor gemotoriseerd verkeer, met aan beide kanten een apart fiets- en voetpad. 

Timing en impact?

Afwerkingsfase 

De Brusselse ring is opnieuw volledig open voor verkeer. We werken wel nog tot het voorjaar van 2025 aan de brug. De komende maanden worden de definitieve oplegtoestellen geïnstalleerd. Dat zijn elementen van synthetisch rubber en staal die tussen de brug en de pijlers worden gelegd. Ze dienen om de krachten en bewegingen van de brug op te vangen. Wanneer de oplegtoestellen klaar zijn, zorgen we voor de eindafwerking met onder andere de voegen, de verharding en de markeringen. Als laatste stap voeren we een belastingsproef uit om de draagkracht en stabiliteit van de brug te testen. 

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier