Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw Hoppinpunt aan St. Bernard langs Staatsbaan

Nieuw Hoppinpunt aan St. Bernard langs Staatsbaan

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Beëindigd

Plaats

Weg

N2

Wat en waarom?

Veiliger kruispunt en vernieuwde bushaltes aan St. Bernard

Het Agentschap Wegen en Verkeer verbetert de inrichting van het kruispunt ‘St. Bernard’, de kruising van de Staatsbaan (N2) met de Kraaiwinkelstraat in Lubbeek.   

  • We vernieuwen de bushaltes ‘Lubbeek Kraaiwinkelstraat’ in beide richtingen. 
  • Daarnaast passen we zowel de fietspaden als de aansluiting van de Kraaiwinkelstraat op de Staatsbaan (N2) aan, zodat iedereen zich hier veilig en comfortabel kan verplaatsen. 
  • Op de parallelweg van de Staatsbaan, aan frituur St. Bernard en bouwbedrijf Celis, voegen we markeringen voor de parkeerplaatsen toe. 

Nieuw hoppinpunt aan bushaltes

De bushaltes richten we bovendien in als Hoppinpunt. Naast de bushalte komt een fietsenstalling en overkapping. Weggebruikers kunnen hier vlot overstappen op verschillende vervoermiddelen. Alle informatie is steeds terug te vinden op de Hoppinzuil

Over basisbereikbaarheid en Hoppin 

Basisbereikbaarheid, Hoppin gedoopt in de communicatie naar het brede publiek, is de nieuwe mobiliteitsvisie voor Vlaanderen. Met Hoppin zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen. Combimobiliteit staat daarin centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot een bestemming te bereiken. Vraag en aanbod worden daarvoor op elkaar afgestemd en alle oplossingen voor het openbaar vervoer worden gebundeld onder één herkenbare naam, Hoppin. De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op drukke lijnen zetten we snellere en frequentere bus- en tramverbindingen in. Op minder drukke lijnen organiseren we het aanbod anders en komt er flexvervoer waarbij je vooraf een rit boekt.  Ook deelsystemen vormen een aanvulling op de bus- en tramverbindingen van De Lijn. Met een deelfiets- of wagen leg je vlot het eerste of laatste deel van je traject af. Er wordt ook rekening gehouden met het fiets- en wegennetwerk zodat je makkelijk je eigen fiets of wagen kan combineren met het openbaar vervoer.

Meer info over Hoppin: www.hoppin.be  

Timing en impact?

Werken in 3 fasen

De werken starten op maandag 8 januari en duren volgens de huidige planning tot midden maart 2024

Om de hinder te beperken, werken we in 3 fasen:

  • Fase 1 (8 januari – 2 februari): weghelft richting Diest
  • Fase 2 (5 – 22 februari): weghelft richting Leuven
  • Fase 3 (22 – 23 februari): asfalteringswerken in volledige zone

Verkeer over versmalde rijstroken

De Staatsbaan (N2) blijft open voor het verkeer. 

  • Voetgangers ondervinden geen hinder en kunnen de werfzone steeds passeren. Tijdens fase 2 plaatsen we tijdelijke verkeerslichten aan de voorlopige oversteekplaats. 
  • Fietsers kunnen het fietspad gebruiken in de richting waar geen werken zijn. In de andere richting volgen zij de omleiding via de Melkerijstraat, Dunberg en Gellenberg: 
    • Fase 1: omleiding richting Diest 
    • Fase 2: omleiding richting Leuven 
  • Openbaar vervoer: De Lijn plaatst een tijdelijke bushalte net buiten de werfzone. Raadpleeg delijn.be/routeplanner voor actuele informatie
  • Gemotoriseerd verkeer: doorgaand verkeer rijdt over versmalde rijstroken. In de werfzone geldt een snelheidsbeperking van 30 km/u.

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier