Nieuw dubbelrichtingsfietspad langs Waversesteenweg
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Veilige fietsverbinding tussen Tombeek en Overijse
De fietspaden langs de Waversesteenweg (N4), tussen de Lanestraat en de Nijvelsebaan, worden veel gebruikt door fietsers tussen Tombeek en het centrum van Overijse. Ook veel scholieren nemen deze route van en naar school.
Toch is het fietspad niet altijd veilig of comfortabel. Zo is het zuidelijke fietspad – aan de zijde van de even huisnummers – niet verhoogd en ligt het vlak naast de rijweg, over een afstand van meer dan een halve kilometer. Het autoverkeer rijdt hier net naast, aan een snelheid van 70 km/u.
De schoolroute van Tombeek naar Overijse loopt verder via de Nijvelsebaan en de Hertstraat. Hier sluit de route aan op de Terhulpensesteenweg (N253). Het kruispunt van de Hertstraat met de Terhulpensesteenweg werd begin 2024 al vernieuwd, met een nieuw middeneiland en een verlichte oversteekplaats. Zo werd het kruispunt overzichtelijker voor alle weggebruikers. Het fietspad verbeteren tussen de Lanestraat en Nijvelsebaan is een volgende belangrijke stap om de schoolroute te verbeteren tussen Tombeek en Overijse.
Ontwerp van de nieuwe fietsverbinding
Het fietspad aan de zuidelijke zijde van de weg is niet altijd even veilig of comfortabel. Daarom voeren we de volgende aanpassingen door:
- Het fietspad wordt omgevormd tot een dubbelrichtingsfietspad van 2,5 meter breed, tussen de Lanestraat en de Nijvelsebaan.
- Het nieuwe dubbelrichtingsfietspad sluit rechtstreeks aan op de Lanestraat. Zo kunnen fietsers tussen Tombeek en het centrum van Overijse veilig fietsen, zonder de Waversesteenweg over te steken aan de Lanestraat.
- We leggen het fietspad aan in asfalt. Zo rijden fietsers in alle comfort tussen het centrum van Overijse en Tombeek.
- Op het kruispunt met de Nijvelsebaan wordt de verkeerslichtenregeling aangepast. Zo kunnen fietsers in de toekomst conflictvrij oversteken.
Daarnaast wordt de bushalte 'Nijvelsebaan' die langs deze schoolroute ligt, verhoogd aangelegd zodat reizigers van het openbaar vervoer comfortabel kunnen op- en afstappen.
Conflictvrij
Een conflictvrije regeling: wat betekent dat?
Als je groen licht krijgt om een weg over te steken of te kruisen, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien:
Betere fietsinfrastructuur in heel Vlaanderen
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) investeert historisch hoge bedragen in veilige en comfortabele fietspaden. In 2021, 2022 en 2023 ging het om respectievelijk 200, 181 en 176 miljoen euro. In 2024 wordt nog eens 220 miljoen euro geïnvesteerd.
Sinds 2022 werken we aan 200 grote fietswerven over heel Vlaanderen, bovenop net geen 380 km vernieuwd fietspad via extra relancemiddelen. Ook onderhouden we vaker onze fietspaden met nieuwe markeringen, extra veegbeurten of het scheren van hagen. De inspanningen zorgden voor een beter fietsrapport met hogere scores op veiligheid en comfort van fietspaden tegenover het vorige meetjaar.
Timing en impact?
Aanvraag omgevingsvergunning lopende
Voor het dubbelrichtingsfietspad aangelegd kan worden, moet er eerst een omgevingsvergunning worden afgeleverd. Het openbaar onderzoek in het kader van de aanvraag van die omgevingsvergunning loopt 30 dagen, sinds 13 juli 2024. Volgens de huidige planning wordt de omgevingsvergunning eind 2024 afgeleverd.
Als alles vlot verloopt, kunnen de werken op de Waversesteenweg starten vanaf 2025. Een exacte startdatum is vandaag nog niet bekend. Wanneer hier meer informatie over is, leest u dat op deze webpagina.
Elk project doorloopt een vaste reeks administratieve stappen voordat de eerste spadesteek plaatsvindt. U leest er alles over op deze pagina.
Vragen? Contacteer ons:
- Contact
-
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
-