Nachtelijke werken aan wegdek Antwerpse Ring voor minder geluidshinder
Algemeen Overzicht
Vanaf 15 april 2024 voert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werken uit aan het wegdek van de Ring rond Antwerpen (R1). Tussen de Silvertoptorens op het Kiel en het knooppunt Antwerpen-Oost wordt de NGCS-techniek (Next Generation Concrete Surface) toegepast waarbij fijne groeven in het betonnen wegdek worden geslepen. Door de groeven wordt het rolgeluid gereduceerd. De verkeershinder tijdens de werken blijft beperkt omdat er uitsluitend ’s nachts gewerkt zal worden en er meestal twee rijstroken beschikbaar blijven voor het verkeer.
Wat en waarom?
Wat is NGCS?
Bij wegverkeer is rolgeluid bij hoge snelheden een van de voornaamste oorzaken van geluidshinder. Rolgeluid is het geluid dat ontstaat door het contact tussen de banden van een voertuig en het wegdek. Next Generation Concrete Surface (NGCS) verwijst naar een betonoppervlak dat ontworpen is om het geluidsniveau te verminderen zonder dat de banden hun grip op het wegdek verliezen. NGCS maakt gebruik van een combinatie van diamantslijpen en groeven op het betonoppervlak om dat te bereiken. Concreet wordt de bestaande betonverharding met een machine, voorzien van een horizontale trommel met diamantschijven, ondiep (1mm) afgeslepen en worden gelijktijdig fijne groeven van 4mm diep aangebracht in het wegdek. Dankzij deze groeven wordt de wrijving van de banden met het oppervlak verminderd en vermindert ook het rolgeluid dat geproduceerd wordt. Het gaat hier dus om een bronmaatregel waarbij geluidsreductie aan de bron, het beton zelf, gecreëerd wordt.
Positieve resultaten
In 2021 werd de NGCS-techniek voor het eerst toegepast op de Antwerpse Ring (R1), over een afstand van één kilometer tussen de Posthofbrug en het op- en afrittencomplex van Borgerhout. Een jaar later werd de techniek positief geëvalueerd na grondig onderzoek naar de geluidsmilderende effecten. Door middel van geluidsmetingen werd een gemiddelde afname van het rolgeluid aan de bron vastgesteld van ca. 4,5 dB(A).
NGCS als deel van het Toekomstverbond
Met de positieve resultaten gaan we nu aan de slag om de NGCS-techniek toe te passen op een groot deel van de Antwerpse Ring. Tussen de Silvertoptorens op het Kiel en het knooppunt Antwerpen-Oost nemen we het wegdek in beide richtingen volledig onder handen. De uitbreiding van NGCS op de R1 maakt deel uit van de leefbaarheidsprojecten die werden bepaald in het Toekomstverbond. Dat is het akkoord dat de Vlaamse Regering in 2017 sloot met de burgerbewegingen en de Stad Antwerpen. NGCS is één van de maatregelen om de geluidshinder afkomstig van de Ring rond Antwerpen te reduceren.
Meer weten over geluid en de NGCS-techniek? Bekijk de informatieve folder.
Timing en impact?
Nachtelijke werken tot eind september
De ingrepen aan het wegdek starten op 15 april en duren tot eind september 2024. De werken starten richting Gent en schuiven op vanaf het knooppunt Antwerpen-Oost richting de brug van de Kolonel Silvertopstraat. Begin juni wisselen de werken van kant en nemen we de rijrichting Nederland onder handen.
Om de verkeershinder zo beperkt mogelijk te houden, wordt uitsluitend ’s nachts gewerkt.
- De werken starten ten vroegste om 21.00 uur en tijdens weeknachten wordt de snelweg ten laatste om 06.00 uur opnieuw volledig vrijgegeven.
- Op zaterdagochtenden is de snelweg ten laatste om 09.00 uur volledig vrij.
- Het aantal rijstroken dat wordt ingenomen, varieert naargelang het tijdstip en de precieze locatie van de werken. Voor het verkeer blijven er meestal twee rijstroken beschikbaar. Soms zal het verkeer over één rijstrook moeten passeren. Dat wordt ten vroegste vanaf middernacht toegestaan en ook maximaal tijdens de verkeersluwere nachten van vrijdag op zaterdag gepland.
- Tijdens de werken zullen er ook op- en afritten afgesloten worden in de buurt waar de werfzone zich bevindt. Dat wordt ter plekke aangeduid met signalisatieborden.
De meest actuele informatie is steeds beschikbaar via de website van het Vlaams Verkeerscentrum.
Geluidshinder tijdens werken mogelijk
De fijne, ondiepe groeven van NGCS worden met gespecialiseerde machines in het wegdek geslepen. Dat kan gepaard gaan met lawaaihinder voor omwonenden in de buurt van de Ring. De mate waarin de werken hoorbaar zijn, is afhankelijk van de nabijheid tot de R1, de zone waarin wordt gewerkt en de windrichting.
Vragen? Contacteer ons
- Contact
-
Wegen en Verkeer Antwerpen
-