Meer verkeersveiligheid op kruispunt N12 met Andreas Vesaliuslaan
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Verbetering verkeersveiligheid en doorstroming
Het kruispunt van de Handelslei (N12) met de Andreas Vesaliuslaan maakt deel uit van een belangrijke aanrijroute richting het AZ Voorkempen en het psychiatrisch ziekenhuis Bethaniënhuis. Het is een drukke locatie met filevorming tijdens de spitsuren. De veiligheid moet er omhoog en het verkeer moet vlotter kunnen doorstromen. Daarom leggen we ter hoogte van de A. Vesaliuslaan een conflictvrije oversteekplaats aan voor fietsers en voetgangers met voldoende opstelruimte. Die oversteek sluit aan op het fietspad richting het ziekenhuis. Ook voorzien we een extra afslagstrook om linksaf te slaan. Zo kan het verkeer vlotter afwikkelen. Om dat te kunnen realiseren, nemen we twee parkeerplaatsen in.
Aanleg Hoppinpunt ter hoogte van kruispunt
Bushaltes ‘A. Vesaliuslaan’ maken we toegankelijk zodat onder andere rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden veilig en vlot gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Omdat we voor de uitbreiding van het kruispunt meer ruimte nodig hebben, verplaatsen we de halte richting Malle tot aan de Withoevelaan. En aangezien we de halte toegankelijk maken, hebben we ook meer plaats nodig. We sluiten daarom de Withoevelaan af van de N12. We sluiten de Doornlaan aan op de N12, zodat verkeer via die route de gewestweg kan bereiken.
Aan het kruispunt komt ook een Hoppinpunt met een fietsenstalling en deelfietsen. De fietspaden leggen we aan achter de bushaltes, zodat er geen conflicten ontstaan tussen doorgaand fietsverkeer en reizigers die in- en uit de bus stappen.
Over basisbereikbaarheid en Hoppin
Basisbereikbaarheid, Hoppin gedoopt in de communicatie naar het brede publiek, is de nieuwe mobiliteitsvisie voor Vlaanderen. Met Hoppin zet Vlaanderen in op efficiënter, duurzamer en flexibeler openbaar vervoer voor iedereen. Combimobiliteit staat daarin centraal: het combineren van verschillende vervoermiddelen om vlot een bestemming te bereiken. Vraag en aanbod worden daarvoor op elkaar afgestemd en alle oplossingen voor het openbaar vervoer worden gebundeld onder één herkenbare naam, Hoppin. De trein, tram en bus blijven vaste waarden. Op drukke lijnen zetten we snellere en frequentere bus- en tramverbindingen in. Op minder drukke lijnen organiseren we het aanbod anders en komt er flexvervoer waarbij u vooraf een rit boekt. Ook deelsystemen vormen een aanvulling op de bus- en tramverbindingen van De Lijn. Met een deelfiets- of wagen legt u vlot het eerste of laatste deel van uw traject af. Er wordt ook rekening gehouden met het fiets- en wegennetwerk zodat u makkelijk uw eigen fiets of wagen kan combineren met het openbaar vervoer.
Timing en impact?
Uitvoering ten vroegste vanaf najaar 2025
Om de toegankelijke bushaltes te realiseren, is meer openbare ruimte nodig. Daarom moeten we een stukje grond innemen. De gesprekken daarvoor lopen momenteel. Zodra die zijn afgerond, kunnen we een planning opmaken om de werken uit te voeren. We schatten dat die ten vroegste in het najaar van 2025 kunnen starten.
Vragen? Contacteer ons
- Contact
-
Wegen en Verkeer Antwerpen
-