Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer verkeersveiligheid op kruispunt N12 met Andreas Vesaliuslaan

Meer verkeersveiligheid op kruispunt N12 met Andreas Vesaliuslaan

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Binnenkort

Provincie

Plaats

Weg

N12

Wat en waarom?

Verbetering verkeersveiligheid en doorstroming

Het kruispunt van de Handelslei (N12) met de Andreas Vesaliuslaan maakt deel uit van een belangrijke aanrijroute richting het AZ Voorkempen en het psychiatrisch ziekenhuis Bethaniënhuis. Het is een drukke locatie met filevorming tijdens de spitsuren. De veiligheid moet er omhoog en het verkeer moet vlotter kunnen doorstromen. Daarom leggen we ter hoogte van de A. Vesaliuslaan een conflictvrije oversteekplaats aan voor fietsers en voetgangers met voldoende opstelruimte. Die oversteek sluit aan op het fietspad richting het ziekenhuis. Ook voorzien we een extra afslagstrook om linksaf te slaan. Zo kan het verkeer vlotter afwikkelen. Om dat te kunnen realiseren, nemen we twee parkeerplaatsen in.

Overzicht van het ontwerp van het kruispunt. Klik om te vergroten.

Aanleg Hoppinpunt ter hoogte van kruispunt

Bushaltes ‘A. Vesaliuslaan’ maken we toegankelijk zodat onder andere rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden veilig en vlot gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Omdat we voor de uitbreiding van het kruispunt meer ruimte nodig hebben, verplaatsen we de halte richting Malle tot aan de Withoevelaan. En aangezien we de halte toegankelijk maken, hebben we ook meer plaats nodig. We sluiten daarom de Withoevelaan af van de N12. We sluiten de Doornlaan aan op de N12, zodat verkeer via die route de gewestweg kan bereiken.

Aan het kruispunt komt ook een Hoppinpunt met een fietsenstalling en deelfietsen. De fietspaden leggen we aan achter de bushaltes, zodat er geen conflicten ontstaan tussen doorgaand fietsverkeer en reizigers die in- en uit de bus stappen.

Hoppin: een initiatief van de Vlaamse overheid

Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Vlaanderen investeert daarom in voldoende mobiliteitsaanbod, in veilige (fiets)infrastructuur en in Hoppinpunten waar de reiziger vlot van het ene op het andere vervoermiddel overstapt. Zo wil Vlaanderen een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen zoals luchtvervuiling en files, en inzetten op de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze steden en gemeenten.

Hoppin wil iedereen die zich in Vlaanderen verplaatst, zowel professioneel als in de vrije tijd, inspireren en verleiden om zijn mobiliteitsgedrag in vraag te stellen. Daarom gidst Hoppin de Vlaming doorheen duurzame mobiliteitsoplossingen en –initiatieven, zowel van de overheid als van private partners.

Klik hier voor meer info

Timing en impact?

Wegenwerken ten vroegste vanaf 2026

Om de toegankelijke bushaltes te realiseren, is meer openbare ruimte nodig. Daarom moesten we een stukje grond innemen. De aanvraag voor het bekomen van een omgevingsvergunning werd inmiddels ingediend. We maken spoedig de planning op om de werken te kunnen uitvoeren. We schatten dat die ten vroegste in 2026 kunnen starten. Voorafgaand aan de wegenwerken vinden nutswerken plaats. Die starten naar alle waarschijnlijkheid in het najaar van 2025. 

Vragen? Contacteer ons

Contact
Wegen en Verkeer Antwerpen

Contactformulier