Meer fietsveiligheid langs Kerkstraat en Gillès de Pélichylei in 's Gravenwezel
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Verhogen veiligheid actieve weggebruikers
We plannen een volledige herinrichting van de Kerkstraat/Gillès de Pélichylei (N121), tussen de grens met Schoten en het kruispunt met de Veldlei. We vernieuwen de rijbaan van toplaag tot fundering en verbreden de fietspaden waar mogelijk. We laten ze daarbij aansluiten op de bestaande vrijliggende fietspaden langs de Botermelkbaan en de Gillès de Pélichylei. De werkzaamheden moeten het rijcomfort op de N121 verhogen en de verkeersveiligheid van de actieve weggebruikers waarborgen.
Gescheiden rioleringsstelsel
Waterbeheerder Pidpa vernieuwt de riolering. Een gescheiden stelsel zorgt ervoor dat regen- en afvalwater apart worden afgevoerd. Enkel het rioleringsstelsel in de Kerkstraat en de Sint-Jobsteenweg blijft gemengd. Dat is enerzijds omdat er verschillende zijstraten op het stelsel aansluiten, anderzijds omdat er in deze zone veel gesloten bebouwing is. Alleen open en halfopen bebouwing kunnen volledig worden afgekoppeld.
Meer info over de afkoppelingswerken? Kijk op de website van Pidpa
Projectgebied opgedeeld in vier zones
Zone 1 - grens Schoten tot kruispunt Wijnegemsteenweg
Ter hoogte van het kruispunt met de Wijnegemsteenweg verlengen we de linksafslagstrook en komt een rechtsafslagstrook. De rechtdoorbeweging leggen we zo beter in lijn met de rijbaan in de Kerkstraat. Aan de noordzijde van de N121 leggen we het fietspad verhoogd aan. Een groenstrook scheidt het fietspad van de gracht. Aan de zuidzijde vernieuwen we het fietspad ter hoogte van de nieuwe rechtsafslagstrook. Ook maken we de lichtenregeling op het kruispunt maximaal conflictvrij.

Maximaal conflictvrij, wat betekent dat?
Bij elk kruispunt willen we naar een situatie waarbij voetgangers en fietsers zo min mogelijk kruisen met gemotoriseerd verkeer. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets’ rood krijgt.
Zone 2 - kruispunt Wijnegemsteenweg tot kruispunt Sint-Jobsteenweg
We vernieuwen hier de fietspaden en verbreden ze. De fietspaden zijn gescheiden van de rijbaan door de parkeerstrook. Het kruispunt met Oudaen blijft een lichtengeregeld kruispunt. Om de doorstroming te verbeteren, voorzien we op het kruispunt een linksafslagstrook naar Oudaen. Doorgaand verkeer en verkeer dat wil afslaan wacht zo gescheiden voor de lichten. Bushaltes ‘Oudaen’ verplaatsen we naar het kruispunt en maken we toegankelijk.

Beter toegankelijke haltes voor bus- en tramgebruikers
Op- en afstappen van een bus of tram moet voor iedereen mogelijk en comfortabel zijn. We verbeteren om die reden bus- en tramhaltes. We verhogen perrons, zorgen voor een bredere doorgang en werken met aangepaste materialen voor bijvoorbeeld slechtzienden.
In overleg met De Lijn en de lokale besturen bepalen we de prioritaire haltes. Uiteraard nemen we alle haltes aan de nieuwe Hoppinpunten mee. Steden en gemeenten kunnen ook gebruikmaken van onze ontwerprichtlijnen. Zo kunnen lokale besturen en andere wegbeheerders met minder ervaring aan de slag en vergroot de uniformiteit in het straatbeeld.
Zone 3 - kruispunt Sint-Jobsteenweg
Het kruispunt met de Sint-Jobsteenweg wordt lichtengeregeld. De aansluiting met de Eikenlei is niet mee opgenomen in de lichtenregeling, omdat dit een straat voor plaatselijk verkeer is. In de Sint-Jobsteenweg leggen we een linksafslagstrook aan richting de Gillès de Pélichylei. In de Kerkstraat komt een rechtsafslagstrook. Zo verbeteren we de doorstroming. Ter hoogte van zorgcentrum Sint-Lodewijk leggen we bushaltes ‘Eikenlei’ in beide richtingen toegankelijk aan.

Zone 4 - kruispunt Sint-Jobsteenweg tot kruispunt Veldlei
Hier komt een dubbelrichtingsfietspad. Ter hoogte van de Veldlei leggen we een middenberm aan om te verduidelijken dat men de bebouwde kom binnenrijdt en het verkeer zo natuurlijker te vertragen. De oversteekplaats aan de bushaltes, ter hoogte van zijstraat ‘Brakkenwegske’ wordt voorzien van punctuele verlichting. Bushaltes ‘Veldlei’ worden toegankelijk gemaakt.

Timing en impact?
Start werken ten vroegste in 2027
Het studieteam finaliseert momenteel de ontwerpplannen. Om de nodige ruimte te voorzien voor de aanleg van comfortabele fiets- en voetpaden, zijn innames noodzakelijk. De plannen daarvoor zijn in opmaak. De start van de onderhandelingsgesprekken is voorzien ten vroegste in het najaar van 2025. De omgevingsvergunningsaanvraag gebeurt dan vanaf 2026. Als alles vlot verloopt, starten de eigenlijke werkzaamheden ten vroegste in 2027.
De projectplanning is een indicatieve timing die nog kan wijzigen doorheen het verloop van het proces.
Vragen? Contacteer ons
- Contact
-
Wegen en Verkeer Antwerpen
-