Overslaan en naar de inhoud gaan

Maximaal conflictvrije regeling voor kruispunt van Liersesteenweg met Haltestraat

Maximaal conflictvrije regeling voor kruispunt van Liersesteenweg met Haltestraat

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N10

Wat en waarom?

Slimme verkeerslichten werken conflicten maximaal weg

Wegen en Verkeer werkt binnenkort op de Liersesteenweg in Begijnendijk. Aan het kruispunt met de Haltestraat en Kleinesteenweg wordt de verkeerslichtenregeling aangepast. Zo wordt het aantal conflicten tussen voetgangers en fietsers enerzijds en het gemotoriseerd verkeer anderzijds maximaal vermeden.

Iedere weggebruiker zijn groen licht 

Vandaag zijn er op het kruispunt nog heel wat conflicten tussen weggebruikers. Bijvoorbeeld, als je als fietser op de Liersesteenweg rijdt in de richting van Heist-op-den-Berg, kom je in ‘conflict’ met autobestuurders die vanop de Liersesteenweg de Haltestraat links indraaien. Dat komt doordat fietsers en automobilisten tegelijkertijd groen licht krijgen. Na de werken zullen deze conflicten verleden tijd zijn. Dat is veel veiliger voor alle weggebruikers, in het bijzonder voor voetgangers en fietsers.   

Voor voetgangers en fietsers geldt bovendien ‘vierkant groen’. Dat betekent dat alle fietsers en voetgangers tegelijk groen licht krijgen, terwijl het licht voor alle automobilisten op rood staat. De conflicten tussen gemotoriseerd verkeer op de Liersesteenweg en dat van en naar de zijstraten blijven dus wel bestaan

Stopstreep schuift op

De meest opvallende aanpassing op het terrein zelf is dat de stopstreep in de Haltestraat zo’n tien meter naar achteren wordt verplaatst. Dat moet ervoor zorgen dat zwaar verkeer gemakkelijker kan indraaien vanop de Liersesteenweg, aangezien de verkeerslichten in de bocht momenteel te vaak worden aangereden.

Na de aanpassing: mogelijk langer aanschuiven

Op de drukke momenten zullen de gebruikers van het kruispunt wel langer moeten aanschuiven. Dat is vaak het geval als regelingen (maximaal) conflictvrij gemaakt worden. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd (zie hierboven) krijgt. Die wordt verkregen door de groentijd van een andere rijbeweging in te korten, of door de volledige cyclus van een verkeerslichtenregeling te verlengen. Het resultaat is in beide gevallen dat de weggebruikers langer moeten wachten. 

Finetunen

Waar dat nodig is, zal Wegen en Verkeer de nieuwe regeling finetunen, zodat iedereen toch nog zo vlot mogelijk voorbij de op- en afritten geraakt. Maar de wachttijden zullen toenemen, dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij een maximaal conflictvrije regeling.  

Niet meer voor niets voor het rood 

Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om de detectielussen op het kruispunt te vernieuwen. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. Er komen ook meer detectielussen. Dat betekent dat de detectie op het kruispunt globaal zal verbeteren: de verkeerslichteninstallatie zal beter monitoren op welke takken er hoeveel wagens staan te wachten. Het belangrijkste voordeel is dat je als automobilist op de minder drukke momenten  - zoals ‘s nachts -  niet meer ‘voor niets’ voor het rood licht hoeft te wachten. Als de verkeerslichteninstallatie geen verkeer detecteert op de kruisende takken, krijg je automatisch groen licht. 

Als je met de wagen aan een kruispunt komt, is het belangrijk dat je tot net voor de stopstreep rijdt. Als je op meters afstand van de stopstreep stopt, kan de detectielus je niet ‘zien’. En dan blijft het licht op rood staan. Jammer genoeg gebeurt dat tegenwoordig vaak doordat bestuurders bij het wachten niet opletten, bijvoorbeeld doordat ze afgeleid zijn door hun smartphone (een verkeersovertreding!).  

Conflictvrij 

Een conflictvrije regeling: wat betekent dat? 

Als je groen licht krijgt om een weg over te steken of te kruisen, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien: 

Conflictvrije regeling: overzichtelijk kruispunt

Klik op de afbeelding om de animatie te starten

Timing en impact?

Start werken aan verkeerslichteninstallatie op 8 december

Vooraleer de verkeerslichten worden aangepast, moeten we er eerst zeker van zijn dat er voldoende ruimte is om de nieuwe kabels aan te leggen. Daarom worden er eerst voorbereidende werken uitgevoerd, waarbij de wachtbuizen in de grond door middel van sonderingen gecontroleerd worden. Die werken staan gepland op woensdag 5 en donderdag 6 november. 

De werken aan de verkeerslichteninstallatie zelf starten op maandag 8 december en duren ongeveer twee weken, tot 22 december. Omdat er vooral in de bermen wordt gewerkt, blijft de hinder beperkt voor verkeer op het kruispunt. 

Slimmere verkeerslichten met minder conflicten

Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten maken we verkeerslichten over heel Vlaanderen veiliger én slimmer. We werken conflicten weg, zodat weggebruikers zo weinig mogelijk kruisen bij het oversteken bij groen. Tegelijk leggen we extra detectiesystemen aan, zoals lussen, knoppen, radars en camera’s. Zo wacht je nooit meer voor niks voor rood.

Sinds de start van het actieplan maakten we meer dan 1.000 kruispunten maximaal conflictvrij. Afgelopen jaar maakten we zo om de drie dagen een kruispunt met verkeerslichten veiliger én slimmer.

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier