Kruispunt Liersesteenweg met Schrieksesteenweg en Pijpelstraat in Heist-op-den-Berg wordt rotonde
Algemeen Overzicht
Update 20/09/2024: Jaarmarktstraat en Willem Raapstraat onderbroken vanaf 24 september
De afgelopen weken stelden we vast dat veel verkeer de officiële omleidingsroutes niet volgt. Om dat sluipverkeer tegen te gaan, worden de Jaarmarktstraat en de Willem Raapstraat vanaf dinsdag 24 september onderbroken voor gemotoriseerd verkeer. In de Jaarmarktstraat plaatsen we hiervoor betonblokken ter hoogte van huisnummer 4. In de Willem Raapstraat plaatsen we de betonblokken vlak na het bestaande fietspad op de Liersesteenweg. Fietsers en voetgangers kunnen wel altijd door in beide straten. Meer informatie vindt u onder actuele hinder.
(Her)bekijk de online infosessie
Op 9 september starten de hoofdwerken. Om het verloop en de hinder hiervan toe te lichten nodigden we zowel de betrokken bewoners en handelaars als de ruime omgeving uit op een online infosessie op woensdag 19 juni 2024. U kan de presentatie downloaden of de opname (her)bekijken op deze webpagina.
- Meer info over de timing en fasering van de werken vindt u hier.
- Alle details over de huidige verkeerssituatie vindt u onder actuele hinder.
Het kruispunt van de Liersesteenweg (N10) met de Pijpelstraat en de Schrieksesteenweg in Heist-op-den-Berg zal het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) omvormen tot een rotonde. In één beweging leggen we vanaf het kruispunt met de Raamstraat tot voorbij de nieuwe rotonde vrijliggende fietspaden aan. Ook vernieuwen we in samenwerking met de rioolbeheerders Pidpa en Aquafin de riolering. Dit project is onderdeel van de volledige vernieuwing van de fietspaden langs de N10 in Heist-op-den-Berg, Putte en Berlaar. Een overzicht van de vier deelprojecten vindt u op deze pagina.
Wat en waarom?
De projectzone
De projectzone op de Liersesteenweg (N10) start vlak voor het kruispunt Raamstraat met Moerstraat (ter hoogte van huisnummers 60 en 69) en eindigt voorbij het kruispunt Schrieksesteenweg met Pijpelstraat (tot en met huisnummer 33). Op de Schrieksesteenweg eindigen de werken vlak voor de zijstraat Het Moer en in de Pijpelstraat voor de huisnummers 80 en 97. Lees hieronder wat we precies aanpassen en vernieuwen.
Kruispunt Pijpelstraat met Schrieksesteenweg wordt rotonde
Om alle verkeersstromen gelijk te trekken op het kruispunt van de Schrieksesteenweg met de Pijpelstraat in Booischot, vormen we het kruispunt om tot een rotonde. Een rotonde kan bovendien eenvoudig gebruikt worden als keerpunt. Buiten de rotonde komen veilige fiets- en voetgangersoversteken zodat het kruisen in twee tijden kan gebeuren. Op de rotonde voorzien we nog een overrijdbaar middengedeelte voor uitzonderlijk vervoer. Net zoals nu ook het geval is bij de nieuwe rotondes aan de Broekmanstraat en de Lostraat.
Eenvormig wegbeeld op N10
De volledige N10 wordt heringericht naar hetzelfde wegbeeld. Dat houdt in:
- beperken van conflicterende afslagbewegingen,
- voorzien van de nodige keerpunten ter hoogte van de meest prominente kruispunten.
De kruispunten ter hoogte van de Broekmanstraat en de Lostraat werden in functie daarvan al aangepast.
Vrijliggende fietspaden op de Liersesteenweg
Net zoals de andere projecten op de N10 leggen we vrijliggende fietspaden aan. De fietspaden in rood asfalt worden 2,50 meter breed en gescheiden van de rijweg door een open gracht. Ter hoogte van het kruispunt Raamstraat met Moerstraat komt een fiets- en voetgangersoversteek met een middenberm. Zo kunnen fietsers en voetgangers veilig in twee bewegingen de N10 kruisen. Na de heraanleg kunnen enkel fietsers en voetgangers de Raamstraat en Moerstraat nog in en uit langs de Liersesteenweg.
Veilige en comfortabele bushaltes met verhoogd perron
Het nieuwe ontwerpplan werd afgetoetst met De Lijn. De bushaltes ‘Booischot Pijpelstraat’ worden vernieuwd op basis van de huidige normen voor toegankelijkheid. Voor de bushalte richting Booischot blijft de bus halteren op de rijweg. De halte richting Pijpelheide krijgt een verhoogd perron met schuilhuisje. Hierdoor kunnen reizigers in alle comfort in- en uitstappen en wordt de bushalte een stuk toegankelijker voor rolstoelgebruikers en slechtzienden. Het fietspad loopt achter de busperrons door, zodat fietsers en in- en uitstappende reizigers niet in conflict komen.
Nieuwe gescheiden riolering
Met het oog op duurzaam waterbeheer vernieuwen de rioolbeheerders Pidpa en Aquafin de riolering over het hele traject. Er komt een gescheiden rioleringsstelsel, dat het regenwater en afvalwater apart opvangt en afvoert. Elk gebouw in de projectzone krijgt dus een extra aansluitpunt om het afvalwater en het hemelwater apart af te voeren. De rioolbeheerders stellen hiervoor een afkoppelingsdeskundige aan die bij u langskomt om de nodige uitleg te geven. In overleg met hem of haar wordt er een afkoppelingsplan opgesteld.
In de noordwestelijke hoek van de rotonde komt een bufferbekken om het regenwater op te vangen.
Timing en impact?
Omgevingsvergunning verkregen
Midden 2023 werd een omgevingsvergunning aangevraagd. Die hebben we verkregen in het najaar van 2023.
Voorbereidende werken tot begin september 2024
Op maandag 26 februari startte de aannemer met het bouwrijp maken van de werfzone. Dat duurde een tweetal weken. Aansluitend vernieuwden de nutsbedrijven hun kabels en leidingen tot begin september.
Hoofdwerken starten op 9 september 2024
Op 9 september september starten de riolerings- en wegeniswerken die in twee fases verlopen. Tijdens die werken zal verkeer richting Lier altijd kunnen passeren. Het verkeer richting Aarschot volgt dan een omleiding. Fietsers fietsen aan de overkant waar niet gewerkt wordt in beide richtingen. Naar verwachting ronden we de werken af in de lente van 2025. Meer details vindt u onder timing en fasering.
Alle informatie over de verkeershinder tijdens de werken leest u onder actuele hinder.