Hertracering en vernieuwing van de Aarschotsesteenweg
Algemeen Overzicht
UPDATE 25/05/2020: Sinds vrijdagavond 15 mei zijn de werken aan de fietspaden langs de Aarschotsesteenweg in Wilsele afgerond. De hertracering en vernieuwing van de Aarschotsesteenweg is nu helemaal afgelopen.
Wat en waarom?
Vlotter en veiliger verkeer op de Aarschotsesteenweg
Ondanks de voorsignalisatie op de E314 en de waarschuwingsborden rijden vrachtwagens zich frequent vast onder de Duitse Brug. De oplossing? Het deel van de Aarschotsesteenweg (N19) tussen het kruispunt met de Kolonel Begaultlaan en de bushalte ‘Viaduct A2’ verleggen naar de nieuwe spoorwegbrug (die staat er sinds 2013, maar is nog niet in gebruik). Het grondniveau is hier namelijk lager, zodat er meer ruimte is voor hoge voertuigen om te passeren.
Huidige Aarschotsesteenweg onder Duitse brug wordt fietsverbinding
De huidige Aarschotsesteenweg tussen het kruispunt met de Kolonel Begaultlaan en de bushalte ‘Viaduct A2’ krijgt een nieuwe bestemming. We vormen dit deel om tot een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad. Dat nieuwe fietspad loopt onder de Duitse Brug door en sluit aan op het bestaande fietspad langs de Kolonel Begaultlaan. Zo rijden ook zachte weggebruikers voortaan veiliger en aangenamer langs de Aarschotsesteenweg.
Vernieuwing rijweg en fietspaden Aarschotsesteenweg
Naast de hertracering van de Aarschotsesteenweg onder het viaduct, krijgt de gewestweg tussen het viaduct en het kruispunt met het Vuntcomplex een grondige make-over. De fietspaden aan beide kanten van de rijweg worden vernieuwd en de weg krijgt een nieuwe asfaltlaag. Deze werken vinden plaats in het voorjaar van 2020.
Timing en impact?
Vernieuwing rijweg in voorjaar 2020
De hertracering van de Aarschotsesteenweg werd eind 2019 afgerond. In het voorjaar van 2020 vernieuwt Wegen en Verkeer de fietspaden en de asfaltlaag van de Aarschotsesteenweg tussen het viaduct en het Vuntcomplex. In het tabblad 'Actuele hinder' hiernaast leest u alles over de verkeershinder.