Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Zijn alle grondinnames bekend? Waar zullen er gronden ingenomen worden?
Het publieke domein rond de N462 is op sommige plaatsen erg beperkt. Daarom zijn er grondverwervingen noodzakelijk. Alle eigenaars en bewoners van wie een stuk grond zou worden aangekocht, zijn per brief op de hoogte gebracht. Zij werden uitgenodigd voor een afzonderlijk gesprek op maandag 16 en dinsdag 17 juni 2025.
Informatie over de procedure en vergoeding kan u hier terugvinden. Indien u nog andere vragen heeft over de inname van uw gronden, kan u contact opnemen met wegen.oostvlaanderen@mow.vlaanderen.be.
Worden er enkel vergoedingen gegeven voor de grond? Of ook voor de kosten voor herinrichting (bijv. waterput, heg of haag)?
Wanneer een commissaris van de afdeling vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid een raming opmaakt, houdt deze persoon rekening met de schade die het rechtstreekse gevolg is van de onteigening. Dat gebeurt billijk en objectief. Hoeveel de vergoeding precies bedraagt, is afhankelijk van de situatie en de impact van de onteigening. De persoon die onteigend wordt, heeft dus niet altijd recht op alle mogelijke onderdelen van de vergoeding.
De vergoeding bestaat enerzijds uit compensatie voor het verlies van het eigendom en andere zakelijke rechten, anderzijds uit compensatie voor het verlies van het gebruik van het eigendom. In geval van een gedeeltelijke onteigening, kan de commissaris rekening houden met de waardevermindering van de overblijvende delen. Soms krijgt de eigenaar daar nog extra vergoedingen bovenop, bijvoorbeeld voor een bestaande afsluiting op het terrein.
Wanneer wordt het verwervingsplan definitief opgesteld? Kan dit nog worden aangepast?
Op basis van de opmerkingen die werden gegeven tijdens infomomenten, wordt er nog een grondige bespreking van de plannen georganiseerd door de betrokken actoren (AWV, gemeente Sint-Lievens-Houtem, departement Mobiliteit en Openbare Werken, provincie Oost-Vlaanderen, De Lijn, Farys). Het kan echter zijn dat bepaalde opmerkingen niet weerhouden worden door de stuurgroep en dan ook geen gevolg zien in de plannen. Deze bespreking gebeurt in de loop van 2025.
Waarom kiest men nergens op het traject een tweerichtingsfietspad aan één zijde van de weg?
Er zijn langs het hele traject veel oversteekbewegingen vanuit de woningen en zijstraten. In dit geval zijn twee enkelrichtingsfietspaden veiliger dan één dubbelrichtingsfietspad. Een tweerichtingsfietspad wordt enkel in heel uitzonderlijke situaties gekozen, waarbij het veiliger is dan een enkelrichtingsfietspad. Een tweerichtingsfietspad aanleggen, enkel om ruimte te besparen, is nooit een geldig argument. Bovendien is de netto-ruimtebesparing van tweerichtingsfietspaden vaak nihil, omdat deze ook breder moeten zijn dan enkelrichtingsfietspaden.
Twee belangrijke voorwaarden voor tweerichtingsfietspaden zijn:
- Ze moeten deel uitmaken van een langer traject van tweerichtingsfietspaden of fietssnelwegen zodat het aantal oversteekbewegingen minimaal is bij wisselingen van één- naar tweezijdig. → Dit is langs de Mgr. Meulemanstraat (en ook de Wettersesteenweg en Polbroek) niet het geval.
- Ze mogen zo weinig mogelijk gekruist worden door zijstraten en inritten. Dit zijn potentiële conflictpunten. →Langs de Mgr.Meulemanstraat (en ook de Wettersesteenweg en Polbroek) zijn te veel zijstraten en inritten gelegen dat een tweerichtingsfietspad meer gevaarlijke situaties in de hand zou werken
Er wordt op de rechte stukken van de Wettersesteenweg erg snel gereden. Hoe zet men bij de herinrichting in op het verminderen van de snelheid van gemotoriseerd verkeer?
Tijdens de wandelingen (2024) en dialoogmomenten (2024 en 2025) hoorden we tal van bewoners die benadrukten dat men vandaag te vaak overdreven snel rijdt op de steenweg. We breiden de zone 50 km/u uit tot aan het begin van de bebouwing (ter hoogte van Wettersesteenweg 70) en de zone 30 tot voorbij de bocht aan het Hoeksken en de bocht in Polbroek. Naast de aanpassingen aan de snelheidsregimes, passen we ook snelheidsremmende maatregelen toe in het ontwerp van de infrastructuur. De rijweg wordt smaller in zowel de zone 70 km/u als zone 50 km/u. Daarnaast voorzien we middeneilanden waar de zone 70 km/u overgaat naar zone 50 km/u. Deze middeneilanden geven de indruk dat de weg versmalt, waardoor automobilisten hun snelheid verminderen. Ook leggen we verkeersdrempels aan waar de zone 30 km/u start.
We weten dat er onder de bewoners een grote vraag is naar meer handhaving van de snelheidsregimes. In de bochtzone vraagt men zelfs extra bescherming voor de woningen (die al vaker werden geraakt door voertuigen die uit de bocht gingen). Toch moeten we meedelen dat we bij een herinrichting niet meteen extra handhavingsmaatregelen toepassen. Vanaf de heraanleg monitoren we de situatie en volgen op of en welke extra handhaving aangewezen is.
Langs de weg kan men vandaag op verschillende plaatsen parkeren op een onbenutte strook publiek domein. Zal er na de herinrichting nog langs de rijweg geparkeerd kunnen worden?
Om alle functies van het nieuwe ontwerp te realiseren, moet alle beschikbare publieke ruimte worden benut. In het ontwerp proberen we zo veel mogelijk rekening te houden met handelaars en bewoners zonder private parkeergelegenheid. Echter moeten we vaststellen dat soms de alternatieve parkeeroplossingen beperkt zijn.
Op basis van de opmerkingen tijdens de infovergaderingen, onderzoekt de gemeente de mogelijkheden om een collectieve parking te voorzien op de site van het voormalige slachthuis en anderzijds naast de Kousmakerbeek (tegenover Slagerij Antoine). We bekijken wat mogelijk is om oplossingen te voorzien op plaatsen waar de nood aan parkeren hoog is.
Wanneer kiest men voor fietsen op de rijweg i.p.v. aparte fietspaden?
Over het hele traject kiezen we waar mogelijk voor een veilig en verhoogd fietspad. Dit is veiliger dan fietsen op de rijweg. In de zone van 70 km/u wordt het fietspad vrijliggend aangelegd. In de zones van 50 km/u liggen de fietspaden verhoogd naast de rijweg. Aparte fietspaden zijn in zone 50 steeds de norm. Dit betekent dat we hier zo min mogelijk van af willen wijken, zeker op locaties met veel zwaar verkeer zoals in Bavegem. Dit is ook één van de opmerkingen die naar voren kwamen tijdens de wandelingen. Er zal slechts een kleine stuk (tussen de Kousmakerbeek en het Hoeksken) op de rijweg worden gefietst in een zone 50 km/u die vanaf het Hoeksken overgaat in 30 km/u. Er worden enkel fietssuggestiestroken voorzien net op de overgangen tussen fietspaden en fietsen op de rijweg. Op die manier vestigen we extra aandacht op de veranderende situatie en beperken we het oppervlak van de coating die het wegdek gladder maakt bij regen.
Hoe zullen verhoogde fiets- en voetpaden aansluiten op privaat domein en opritten?
We sluiten met de voet- en fietspaden mooi aan op de huidige hoogte van opritten door de rijweg iets te verlagen. Waar er opritten zijn, schuinen we de boordsteen af zodat men gemakkelijk in en uit kan rijden.
Omdat er een gescheiden riolering wordt aangelegd, zullen alle gebouwen langs de weg afgekoppeld worden op dit gescheiden systeem. Krijgen we een premie voor deze afkoppeling en wat moet er op privédomein veranderen?
Alle bewoners langs de N462 zullen worden verplicht om na de herinrichting regenwater en huishoudelijk afvalwater apart af te voeren. Vooraf neemt een afkoppelingsadviseur van rioolbeheerder Farys contact om langs te komen en in te schatten hoe elke woning kan worden afgekoppeld. De gemeente Sint-Lievens-Houtem voorziet een premie van 500 euro om een deel van de afkoppelingskosten te dekken. Bewoners die een heraanleg van oprit of voortuin (aansluitend aan de weg) plannen vóór de heraanleg van de steenweg, nemen het best contact op met de dienst infrastructuur en openbare werken via 053 60 72 27 of technischedienst@sint-lievens-houtem.be.
Vind je geen antwoord voor je vragen? Stel je vraag gerust via dit formulier of contacteer ons via het e-mailadres of per telefoon.