Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting van R8 in Kortrijk-Noord

Herinrichting van R8 in Kortrijk-Noord

Algemeen Overzicht

Status

In Studie

Plaats

Weg

R8

Wat en waarom?

Veiliger en vlotter op Kortrijkse Ring

Het Agentschap Wegen en Verkeer, de stad Kortrijk en de gemeente Kuurne onderzoeken hoe de Kortrijkse Ring (R8) ter hoogte van Kortrijk-Noord, voor de zone tussen de spoorlijn en de Leie, heringericht kan worden.

Bijna overal is de R8 ingericht als een autosnelweg met twee rijstroken in elke rijrichting. Maar de R8 tussen de spoorlijn Brugge-Kortrijk en de Leie ziet er nog niet zo uit: er zijn kruispunten met verkeerslichten en directe erftoegangen en parkeerplaatsen sluiten rechtstreeks op de R8 aan. Dat maakt de weg niet overzichtelijk en zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties en soms lange wachtrijen.

Toekomstvisie voor Kortrijkse Ring

  • Doorgaand en lokaal verkeer moeten van elkaar gescheiden worden.
  • De R8 moet verder doorgetrokken worden in de middenbermen.
  • Er moeten vlotte op- en afritten komen naar de verschillende ventwegen, zoals op andere plekken langs de R8.
  • De ventwegen moeten ingericht worden op maat van lokaal verkeer, fietsers en voetgangers.
  • Het moet veiliger en vlotter worden op de R8 voor alle weggebruikers.
  • De omgeving moet comfortabel, groen en aangenaam zijn.

Deze kaarten tonen het onderzoeksgebied van deze studie: de R8 in Kortrijk-Noord tussen de spoorlijn Brugge-Kortrijk en de Leie. Klik op de kaart of de pijl rechtsboven om de kaarten vergroot te bekijken.

Timing en impact?

Verschillende stappen doorlopen

Om de herinrichting van de R8 te onderzoeken, werden reeds een aantal stappen doorlopen.

  • Het aangestelde studiebureau Arcadis bracht de bestaande verkeersintensiteiten en -stromen in kaart door verkeerstellingen uit te voeren tussen zaterdag 27 januari en zaterdag 3 februari 2024. Er werd onder andere geteld met behulp van camera’s die tijdelijk geïnstalleerd werden ter hoogte van kruispunten. De gegevens van de weggebruikers die geteld werden, worden anoniem verwerkt. 
  • Om zicht te krijgen op de knelpunten en bevindingen van de buurt en gebruikers van de R8, werd er in het voorjaar van 2024 een digitale bevraging gelanceerd, die iedereen kon invullen. Klik op de subpagina 'Documenten' voor de resultaten van die bevraging.
  • Er werd een eerste klankbordgroep georganiseerd op 24 april 2024. Deze klankbordgroep bestaat uit vertegenwoordigers van bewoners, handelaars, … De belangrijkste knelpunten werden besproken. 
  • Momenteel werkt het studiebureau aan de startnota. Die startnota bevat de analyse van de bestaande toestand, beschrijft knelpunten binnen het projectgebied en licht toe wat de doelstellingen van het project zijn. De resultaten van de bevraging en gesprekken met de buurt helpen het studiebureau om de knelpunten in kaart te brengen en de startnota uit te werken. Er wordt een eerste inrichtingsschets opgemaakt. 

Volgende stappen moeten nog gezet worden: 

Er zal een tweede klankbordgroep georganiseerd worden om de inrichtingsschetsen te bespreken.

Na de goedkeuring van de startnota in 2025, werkt het studiebureau een project-milieueffectenrapport (project-MER) uit, waarin de te onderzoeken voorstellen onderzocht worden op hun impact op het milieu in al haar verschillende aspecten. Daarnaast wordt er ook een projectnota opgemaakt, rekening houdend met de resultaten uit het project-MER. Als de projectnota is goedgekeurd en het project-MER is afgewerkt, kan de aanvraag van de omgevingsvergunning opstarten.