Herinrichting van kruispunt Tramstatie en Halsesteenweg
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Veiliger kruispunt voor alle weggebruikers
Op het kruispunt Tramstatie, waar de Halsesteenweg (N28) en Koning Boudewijnlaan met de Brusselsesteenweg (N8) kruisen, kan de verkeersveiligheid voor fietsers en het gemotoriseerd verkeer een stuk beter. Het verkeer loopt er stroef en het kruispunt is allesbehalve overzichtelijk.
- De fietspaden liggen vlak naast de rijweg, zijn te smal en onverhoogd. Op de zuidelijke zijde van de Brusselsesteenweg, ten oosten van het kruispunt Tramstatie, ligt er zelfs geen fietspad.
- Op het kruispunt is er weinig ruimte voor overstekende fietsers en voetgangers.
- Het kruispunt is een grote grijze en onaangename vlakte.
- Niet op iedere tak van het kruispunt zijn er aparte afslagstroken voor verkeer dat links- of rechtsaf wil. Dat zorgt voor langere wachttijden en files.
- Het wegdek, de bushaltes en het rioleringsstelsel zijn verouderd.
Met een grondige herinrichting wil Wegen en Verkeer het kruispunt veilig en aangenaam maken, voor alle weggebruikers.
Bekijk het ontwerp van het kruispunt op het tabblad ‘Ontwerp in een notendop’.
Timing en impact?
Exacte startdatum nog niet bekend
Voor de werken op het kruispunt kunnen starten, moeten er eerst nog enkele stappen gezet worden.
De werken op het kruispunt zouden volgens de huidige planning in 2026 starten. Een exacte startdatum is vandaag nog niet bekend.