De Turnhoutsebaan Transformeert: studie voor heraanleg van de baan in Borgerhout
Algemeen Overzicht
De verkeerssituatie op de Turnhoutsebaan (N12) in Borgerhout is verre van ideaal. Tussen de Kerkstraat en de Stenenbrug zijn bijvoorbeeld geen aparte fietspaden. Daardoor moeten fietsers gemengd tussen het auto- en vrachtverkeer rijden op dezelfde rijstrook. In de zomer van 2022 heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) daarom al een belangrijke stap genomen naar meer verkeersveiligheid. De baan werd tijdelijk omgevormd tot een fietsstraat. Meer informatie vindt u op deze pagina. Dat is enkel een snelle oplossing om op korte termijn en met beperkte middelen de situatie te verbeteren. Om de veiligheid op punt te stellen, is een grondige herinrichting noodzakelijk. Daarvoor werd in maart 2023 de studie opgestart.
Wat en waarom?
Studie voor heraanleg van gevel tot gevel
We willen de baan van gevel tot gevel aanpakken. Concreet gaat het over het gedeelte van de Turnhoutsebaan (ca. 1,2 km) binnen de Singel, tussen de kruispunten met de Kerkstraat en de Noordersingel (R10). Er moet voldoende ruimte zijn voor voetgangers en fietsers. Meer ruimte voor mensen, groen en recreatie zorgt voor een hogere leefkwaliteit. Zo wordt de Turnhoutsebaan niet enkel een belangrijke verkeersas, maar ook een echte ontmoetingsplek.
De herinrichting is gekoppeld aan de studie en de werken die De Lijn uitvoert voor de opening van twee premetrostations onder de Turnhoutsebaan en Stenenbrug. Uiteraard zijn ook Stad Antwerpen en het district Borgerhout belangrijke partners in het verhaal. In het kader van ons project bekijken zij ook de heraanleg van de Engelselei, tussen de Stenenbrug en de Turnhoutsebaan. Water-link vernieuwt gelijktijdig de volledige riolering, in samenwerking met Aquafin.
Alvorens de plannen concreet uitgewerkt worden, willen we beter begrijpen wat er leeft bij de bewoners en gebruikers van de straat. Om tot een sterk en gedragen ontwerp voor de Turnhoutsebaan te komen, betrekken we dus alle belanghebbenden via een cocreatief participatietraject tijdens het ontwerpproces. Meer informatie vindt u op deze pagina.
Timing en impact?
Ontwerpstudie loopt, werken ten vroegste in 2026
In maart 2023 heeft AWV, in samenwerking water-Link en Aquafin, een projectteam aangesteld om de studie over de herinrichting vorm te geven. De werken aan de Turnhoutsebaan starten ten vroegste tegen midden 2026. Dat geeft AWV een brede marge om een volwaardig cocreatietraject op te zetten.