Ontwerp en principes
Ontwerp en principes
Ontwerp en principes
Het project bestaat uit 3 onderdelen. Het ontwerp en de principes van elk van die onderdelen wordt hieronder toegelicht.
De fietsbrug en fietsverbinding
Het ontwerp voor de nieuwe fietsverbinding bestaat uit een nieuwe fietsbrug en nieuw aan te leggen fietspaden. Het tracé voor die verbinding ziet er als volgt uit:
- De oprit naar de fietsbrug ligt in het verlengde van de gesloten oprit op de Grotesteenweg-Noord naar de E40, richting Brussel. Zo bundelen we alle infrastructuur op een overzichtelijke manier.
- Ten zuiden van de E40 maakt de fietsbrug gebruik van deze definitief gesloten oprit naar de E40. Er komt ook een aparte toegangshelling naar de campus Ardoyen.
- Hierna loopt de fietsbrug verder naar het noorden, over de E40, de R4 en de Ringvaart.
- De fietsbrug stopt ter hoogte van Campus De Deyne. Hierna loopt de fietsverbinding verder naar het noorden.
- Waar het fietspad langs de Gentse binnenring (R4) kruist met de op- en afritten van de Oudenaardsesteenweg (N60), maken we de kruispunten conflictvrij. Fietsers rijden op hun eigen fietspad.
- Ten slotte sluit de fietsverbinding aan op een dubbelrichtingsfietspad (verbreding bestaand fietspad) richting De Sterre, via de oostzijde van de noordelijke op- en afrit van de binnenring van de R4.
Ook voetgangers kunnen de toekomstige brug over de E40, de R4 en de Ringvaart gebruiken om naar de campus Ardoyen te wandelen.
Herinrichting van ovonde
Voor de herinrichting van de Grotesteenweg-Noord vertrekken we van drie principes.
Principe 1: Aparte bedding voor het openbaar vervoer
Om het openbaar vervoer vlot te laten rijden, is een aparte bedding nodig. Zo worden bussen niet opgehouden door ander gemotoriseerd verkeer.
- Waar die aparte bedding komt, is vandaag nog niet duidelijk.
- De locatie van de bedding hangt ook af van de locaties van de haltes voor het openbaar vervoer.
- Deze aparte bedding zou in de toekomst ooit gebruikt kunnen worden voor een mogelijke tramverbinding.
Principe 2: Ongelijkgrondse kruising voor fietsers en voetgangers
De Grotesteenweg-Noord is een drukke verbinding en is niet veilig voor fietsers en voetgangers om over te steken van en naar de campus Ardoyen en Don Bosco. Daarom onderzoeken we een ondergrondse kruising, onder de weg door.
- Waar de kruising komt, is vandaag nog niet duidelijk.
Principe 3: Kruispunten met verkeerslichten in plaats van ovonde
De ovonde kent heel wat doorstromingsproblemen. Daarom vervangen we de ovonde door twee lichtengeregelde kruispunten.
- Het eerste kruispunt komt aan de Tramstraat.
- Het andere kruispunt komt aan de ingang van de campus Ardoyen.
Principes liggen vast: ontwerpen nog niet
Deze principes liggen al vast. Ze maken deel uit van het ontwerp voor de nieuwe Grotesteenweg-Noord dat we zullen laten uittekenen. Welke vorm de inrichting zal krijgen, ligt nu nog niet vast.
Corridor voor openbaar vervoer
- In beide rijrichtingen, richting Gent en richting Oudenaarde, vormen we de rechterrijstrook op de Oudenaardsesteenweg en Grotesteenweg- Noord (N60) om tot een busbaan.
- De busbaan start aan campus De Sterre, aan het kruispunt met de Kortrijksesteenweg en de Krijgslaan (N43).
- De busbaan eindigt op de Grotesteenweg- Noord, ter hoogte van de huidige ovonde.
Naast de aanleg van een busbaan in beide richtingen, passen we ook de verkeerslichtenregeling aan. Zo brengen we lussen aan in het wegdek die bussen detecteren en het licht zo op groen doen springen.