Ontwerp en principes
Ontwerp en principes
Ontwerp en principes
Het project bestaat uit 4 onderdelen. Het ontwerp en de principes van elk van die onderdelen worden hieronder toegelicht.
Vlotte doorgang voor openbaar vervoer
Willen we de files aanpakken, moeten er meer mensen uit de auto en op het openbaar vervoer. Dat kan enkel op voorwaarde van een efficiënte en vlotte bediening. Met deze maatregelen willen we daaraan bijdragen.
De rechterrijstrook op de Oudenaardsesteenweg en Grotesteenweg-Noord (N60) wordt in beide richtingen omgevormd tot een aparte busbaan.
- In de richting van Oudenaarde start de busbaan aan campus Sterre, aan het kruispunt met de Kortrijksesteenweg en Krijgslaan. De busbaan loopt tot aan de huidige ovonde tot aan het Don Boscocollege Zwijnaarde.
- In de richting van Gent begint de busbaan net voor de brug over de Ringvaart en eindigt hij aan campus Sterre.
Doorstromingsmaatregelen voor de Tramstraat worden onderzocht in het kader van de herinrichting van de ovonde.
Naast de aanleg van een busbaan in beide richtingen, passen we ook de verkeerslichtenregeling aan. Zo brengen we lussen aan in het wegdek die bussen detecteren en het licht zo op groen doen springen.
Veilige fietsverbindingen
Fietsen moet vlotter, veiliger en comfortabeler kunnen. Daarom versterken en beveiligen we het fietsnetwerk tussen campus Sterre en campus Ardoyen.
- Fietsers vanaf de buitenring van de R4 rijden via een nieuwe aansluiting naar de fietsbrug.
- Fietsers van en naar campus Ardoyen rijden in één vlotte beweging via een aparte toegangshelling naar de fietsbrug.
- De fietsverbinding loopt over de E40, de R4 en de Ringvaart en bestaat uit twee stalen bruggen. De fietsbrug over de E40 is zo’n 65 meter lang. De brug over de binnen- en buitenring van de R4 en de Ringvaart is 95 meter lang. Beide bruggen zijn 6 meter breed. Het fietspad is 4 meter breed, het voetpad 2 meter.
- De fietsbrug eindigt aan de studententoren van Bro Upkot en sluit aan op het fietspad langs de R4.
- Aan de op- en afrit kruisen fietsers en gemotoriseerd verkeer elkaar ongelijkgronds en komen ze niet in conflict met elkaar. Aan de De Pintelaan wordt een conflictvrije lichtenregeling voorzien.
- Langs de oostelijke zijde van de Oudenaardsesteenweg komt een dubbelrichtingsfietspad, van 4 meter breed dat loopt tot aan campus Sterre.
- De Pintelaan, tussen de Ringvaart en de Oudenaardsesteenweg, wordt een fietsstraat en doodlopend voor gemotoriseerd verkeer. Verkeer naar de R4 rijdt dan via de op- en afritten aan de Ringvaart. Met extra bomen en beplanting in de De Pintelaan wordt het er aangenamer wonen.
Deze kaart duidt de belangrijkste locaties of principes binnen de fietsbrug en -verbinding aan.
Bekijk enkele toekomstbeelden van de fietsbrug over de Ringvaart.
Ook voetgangers kunnen de toekomstige brug over de E40, de R4 en de Ringvaart gebruiken om naar de campus Ardoyen te wandelen.
Herinrichting van ovonde
Voor de herinrichting van de Grotesteenweg-Noord vertrekken we van drie principes.
Principe 1: Aparte bedding voor het openbaar vervoer
Om het openbaar vervoer vlot te laten rijden, is een aparte bedding nodig. Zo worden bussen niet opgehouden door ander gemotoriseerd verkeer.
- Waar die aparte bedding komt, is vandaag nog niet duidelijk.
- De locatie van de bedding hangt ook af van de locaties van de haltes voor het openbaar vervoer.
- Deze aparte bedding zou in de toekomst ooit gebruikt kunnen worden voor een mogelijke tramverbinding.
Principe 2: Ongelijkgrondse kruising voor fietsers en voetgangers
De Grotesteenweg-Noord is een drukke verbinding waarbij de huidige oversteken voor voetgangers en fietsers nadelig zijn voor de doorstroming. Daarom onderzoeken we een ondergrondse kruising, onder de weg door.
Waar de kruising komt, is vandaag nog niet duidelijk.
Principe 3: Kruispunten met verkeerslichten in plaats van ovonde
De ovonde kent heel wat doorstromingsproblemen. Daarom vervangen we de ovonde door twee lichtengeregelde kruispunten.
- Het eerste kruispunt komt aan de Tramstraat.
- Het andere kruispunt komt aan de ingang van de campus Ardoyen.
Principes liggen vast: ontwerpen nog niet
Deze principes liggen al vast. Ze maken deel uit van het ontwerp voor de nieuwe Grotesteenweg-Noord dat we zullen laten uittekenen. Welke vorm de inrichting zal krijgen, ligt nu nog niet vast.
Deze kaart toont de verschillende onderdelen binnen de herinrichting van de ovonde en hun respectievelijke zoekzones. Dit betekent dat de exacte locatie van de onderdelen - de haltes voor het openbaar vervoer, de fiets- en voetgangerstunnel, de ontsluiting van de wijk en de vrije bedding voor het openbaar vervoer - vandaag nog niet vastligt.
Aangepaste op- en afritten van en naar binnenring van R4
Met de aanleg van de fietsbrug en busbaan, veranderen de op- en afritten tussen de binnenring van de R4 en de Oudenaardsesteenweg (N60). In de toekomst rijdt gemotoriseerd verkeer naar de binnenring van de R4 via de op- en afritten op de Oudenaardsesteenweg, en niet meer via de De Pintelaan. Fietsers kunnen wel nog via de De Pintelaan fietsen.
Tip: klik om de bestaande op- en afritten te zien en te vergelijken met de toekomstige op- en afritten van en naar de binnenring van de R4.