Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinrichting N456

Ontwerp

Ontwerp

Status

In Studie

Plaats

Weg

N456
N448

Situatie na de werken

De N456 tussen Lembeke en Sleidinge krijgt een nieuw gezicht. Hieronder ontdek je de principes voor elk deel van de projectzone.

Deel 1: tussen Lovendonk en Mithremstraat (Evergem)

  • Uitbreiding bebouwde kom: na de herinrichting wordt de bebouwde kom doorgetrokken tot Hooiwege 46. Tot hier geldt dus een snelheidslimiet van 50 km/u.
  • Poort naar bebouwde kom: het kruispunt met de Mithremstraat ligt net voor de grens van de bebouwde kom. Hier versmalt de rijweg, zodat auto’s vanzelf vertragen voor ze de bebouwde kom binnenrijden.
  • Verhoogde fietspaden: er komen verhoogde fietspaden aan beide zijden van de weg. Het fietspad wordt 2 meter breed. Daarachter ligt een berm of voetpad van 1,5 meter breed.
  • Parkeerstrook: aan de bedrijven en woonkern komt een parkeerstrook. Die ligt tussen de rijweg en het fietspad, in plaats van achter het fietspad zoals vandaag. Dat is veiliger omdat auto’s het fietspad niet moeten kruisen.

Klik op de pijlen links en rechts om de twee detailplannen van dit deelgebied te bekijken.

Deel 2: tussen Mithremstraat en Wellingstraat (Evergem)

  • Snelheidsremmende maatregelen: dit stuk ligt buiten de bebouwde kom, er geldt een snelheidslimiet van 70 km/u. Waar nodig plaatsen we snelheidsremmende maatregelen, zoals een middeneiland aan het kruispunt met de Wellingstraat.
  • Vrijliggende fietspaden: langs beide zijden van de weg komt een fietspad van 2 meter breed. Tussen de rijweg en de fietspaden ligt een groene berm. De berm is minstens 50 centimeter en waar mogelijk 1 meter breed.

Deel 3: tussen Wellingstraat en gemeentegrens (Evergem)

  • Vrijliggende fietspaden: het profiel van de nieuwe weg is identiek aan dat van deelgebied 2. Langs beide zijden van de weg komt een fietspad van 2 meter breed, afgescheiden door een groene berm.
  • Oversteekplaats aan Vierhuizen: aan het kruispunt met Vierhuizen steken veel fietsers de Singel over. Hier leggen we een middeneiland aan zodat fietsers in twee bewegingen kunnen oversteken.

 

Deel 4: tussen gemeentegrens en Oosteeklostraat (Kaprijke)

  • Vrijliggende fietspaden: het profiel van de nieuwe weg is identiek aan dat van deelgebied 2 en 3. Langs beide zijden van de weg komt een fietspad van 2 meter breed, afgescheiden door een groene berm.
  • Boscompensatie: de N456 loopt hier door de Lembeekse bossen. Om veilige fietspaden te bouwen is er ruimte nodig. Daarom moeten er 50 bomen verdwijnen. Die worden gecompenseerd door nieuwe bomen.
  • Oversteekplaatsen voor wandelaars: aan de Antwerpse Heirweg komt een oversteekplaats voor wandelaars op de wandelroute tussen knooppunten 42 en 44.

Deel 5: Oosteeklostraat tussen Weststraat en Gentstraat (Kaprijke)

  • Vrijliggende fietspaden: het profiel van de nieuwe weg is identiek aan dat van deelgebied 2, 3 en 4. Langs beide zijden van de weg komt een fietspad van 2 meter breed, afgescheiden door een groene berm.
  • Overzichtelijk kruispunt: de kruispunten van de N456 met de Oosteeklostraat (N448) en van de Gentstraat met de Eeklostraat zijn vandaag heel ruim en onoverzichtelijk. We richten ze compacter en duidelijker in met een middeneiland in de rijweg. Zo kunnen voetgangers en fietsers in twee keer oversteken: dat is beter voor de zichtbaarheid en dwingt automobilisten om te vertragen. 

Klik op de pijlen links en rechts om de twee detailplannen van dit deelgebied te bekijken.

Deel 6: Gentstraat (N456) tussen Gentstraat en Sportstraat (Kaprijke)

  • Vrijliggende en verhoogde fietspaden: binnen de bebouwde kom komen verhoogde fietspaden aan de rijweg, buiten de bebouwde kom liggen afgescheiden fietspaden.
  • Poort naar bebouwde kom: hier versmalt de rijweg, zodat auto's vanzelf vertragen voor ze de bebouwde kom binnenrijden.
  • Grachten: buiten de bebouwde kom leggen we de grachten aan.