Herinrichting dorpskern Veerle
Algemeen Overzicht
De verkeersveiligheid in de dorpskern van Veerle is toe aan verbetering. Het Agentschap Wegen en Verkeer plant een grondige herinrichting. In de toekomst komen er nieuwe fietspaden, veilige kruispunten en ook de omgeving van de scholen wordt aangepakt.
Wat en waarom?
Wat gaat er veranderen?
We zorgen voor een grondige herinrichting van de twee gewestwegen. De rijweg wordt vernieuwd en we leggen overal brede fiets- en voetpaden aan. Verschillende kruispunten krijgen een veiligere inrichting en we hebben extra aandacht voor de omgeving van de scholen. Ten slotte brengen we meer groen in het straatbeeld. Kortom: het Veerle van na de werken wordt een stuk veiliger én aantrekkelijker dan vandaag.
3x verkeersveiligheid
1. Veilig fietsen
In de volledige projectzone komen veilige en comfortabele fietspaden. Langs de Diestse Baan (N127), buiten de bebouwde kom, liggen de fietspaden achter de gracht en volledig afgescheiden van de rijweg. Binnen de bebouwde kom leggen we de fietspaden iets hoger dan de rijweg, met een smalle strook tussen beide. Zo is er een scheiding tussen auto’s en fietsers, maar kunnen alle weggebruikers elkaar wel goed zien.
2. Veilig oversteken
Alle kruispunten worden veiliger ingericht. In het centrum van Veerle, aan het kruispunt van de twee gewestwegen Veerle-Dorp/ Diestse Baan (N127) en Vorstse Baan (N141), komen twee oversteekplaatsen met een middeneiland. Zo zijn overstekende fietsers en voetgangers beter zichtbaar en kunnen ze vlot in twee bewegingen oversteken. Om de veiligheid aan dit kruispunt nog te verhogen, zal u als automobilist het dorpsplein aan Veerle-Dorp vanop een andere plaats kunnen oprijden. Tot slot komen er ook nieuwe oversteekplaatsen aan de kruispunten met de Tessenderloseweg, Averboodse Baan, Schoterheide en de Eindhoutseweg.
3. Veilig naar school
In de buurt van de basisscholen in Veerle-Dorp krijgt het wegdek een opvallende gele kleur. Dat gebeurt op dezelfde manier als bij andere schoolomgevingen in de gemeente. Zo trekken we de aandacht van gemotoriseerd verkeer en maken we meteen duidelijk dat ze een schoolomgeving binnenrijden. Er komen ook brede, goed zichtbare zebrapaden.
Timing en impact?
Waar staat het project nu?
Op 27 april 2022 vond een infomarkt plaats. Hier kregen buurtbewoners informatie over het project en konden ze suggesties doen. Een deel van die suggesties is goedgekeurd door het schepencollege van Laakdal en verwerkt in de plannen. Ook wat betreft de aanpak van de zijstraten van de gewestwegen kwam waardevolle feedback van de bewoners. De gemeente Laakdal en IOK Afvalbeheer zijn hiermee aan de slag gegaan in een studie over het centrum van Veerle.
Inmiddels is het ontwerp definitief. De uitwerking van het project zal volgen op de werken aan de Averboodse Baan (N165), waar de fietspaden ook aangepakt worden. Eerst wordt het gedeelte Averboodse Baan - Diestse Baan tot aan de Winde onder handen genomen. Van zodra die ingrepen zijn afgerond, gaan we verder met het project op de N127 en de N141. Eerst vragen we de omgevingsvergunning aan en doen we de nodige grondverwervingen. Die verwervingen starten te vroegste op in 2026. De uitvoering is dan ten vroegste voor 2028.
Infopanelen infomarkt
Op de infomarkt in april 2022 hebben we de projectplannen toegelicht. De infopanelen die getoond werden op de infomarkt kan u hieronder raadplegen.