Wat met brede inritten
Wat met brede inritten
Elke inrit volgens de regels van de kunst
Een aantal huizen en handelaars langs de Deinsesteenweg (N494) hebben vandaag een te brede, onregelmatige inrit. Dat is gevaarlijk omdat er zo meer mogelijke contactpunten met fietsers zijn. Wegen en Verkeer heeft daarom vaste regels over inritten die gevolgd moeten worden. Een overzicht.
Algemene regels
- Geen verharde bermen waarop parkeren mogelijk is.
- Goede zichtbaarheid voor de uitrijdende auto is essentieel. Een niet-doorzichtige afsluiting heeft een hoogte van max. 75 cm.
- Geen insteekparkings. In de plaats kiezen we voor een parking met één toegang
Regels voor private woningen en gebouwen met beperkte verkeersgenererende activiteiten
Bijv. thuispraktijken of andere dienstverlening op afspraak.
- 1 toegang
- Van max. 4,50 meter breed.
- We streven naar zoveel mogelijk geclusterde inritten (bijv. één geasfalteerde inrit samen met de buren). Als twee inritten worden geclusterd tot één gemeenschappelijke toegang, is de max. breedte 7,00 meter.
Regels voor bedrijven, gebouwen met sterk verkeersgenererende activiteiten en landbouwgronden
Bijv. supermarkten, benzinestations of andere activiteiten waarvoor leveringen door vrachtwagens of grote bestelwagens nodig zijn.
- 1 toegang
- Van max. 7,00 meter breed. Met die breedte blijven draaibewegingen van zware vrachtwagens, tractoren, …mogelijk.
Binnenkort zal een medewerker alle inritten in het projectgebied evalueren. Waar nodig kijken we samen met de eigenaar wat de mogelijke oplossingen zijn.