Herinrichting Boterlaarbaan/Van Strydoncklaan tussen Herentalsebaan en R11
Algemeen Overzicht
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert een studie uit naar een volledige herinrichting van de Boterlaarbaan (N116) van gevel tot gevel, tussen de Herentalsebaan en de R11. We vervangen het wegdek van de rijbaan en richten conforme fietspaden in. De uitvoering van de werken start ten vroegste in 2026.
Wat en waarom?
Volledige herinrichting voor meer verkeersveiligheid en rijcomfort
Om de verkeersveiligheid en het rijcomfort te verhogen, voeren we een studie uit naar de volledige herinrichting van de N116, van gevel tot gevel, vanaf de Herentalsebaan/‘t Mestputteke tot de R11. De nutsmaatschappijen zullen daarbij rioleringswerken uitvoeren. AWV bekijkt de weginrichting, vervangt het wegdek van de rijbaan en richt nieuwe, comfortabele fietspaden in.
Hoppin: een initiatief van de Vlaamse overheid
Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel
naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie
daarvan. Vlaanderen investeert daarom in voldoende mobiliteitsaanbod, in veilige (fiets)infrastructuur en in
Hoppinpunten waar de reiziger vlot van het ene op het andere vervoermiddel overstapt. Zo wil Vlaanderen
een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen zoals luchtvervuiling en files, en inzetten op de
leefbaarheid en bereikbaarheid van onze steden en gemeenten.
Hoppin wil iedereen die zich in Vlaanderen verplaatst, zowel professioneel als in de vrije tijd, inspireren en
verleiden om zijn mobiliteitsgedrag in vraag te stellen. Daarom gidst Hoppin de Vlaming doorheen
duurzame mobiliteitsoplossingen en –initiatieven, zowel van de overheid als van private partners.
Basisbereikbaarheid en Hoppin
Met Hoppin stimuleert Vlaanderen de modal shift: de overstap van de wagen als belangrijkste vervoermiddel naar meer duurzame mobiliteit zoals stappen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer, of een combinatie daarvan. Vlaanderen investeert daarom in voldoende mobiliteitsaanbod, in veilige (fiets)infrastructuur en in Hoppinpunten waar de reiziger vlot van het ene op het andere vervoermiddel overstapt. Zo wil Vlaanderen een antwoord bieden op de maatschappelijke uitdagingen zoals luchtvervuiling en files, en inzetten op de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze steden en gemeenten.
Hoppin wil iedereen die zich in Vlaanderen verplaatst, zowel professioneel als in de vrije tijd, inspireren en verleiden om zijn mobiliteitsgedrag in vraag te stellen. Daarom gidst Hoppin de Vlaming doorheen duurzame mobiliteitsoplossingen en –initiatieven, zowel van de overheid als van private partners.
Timing en impact?
Tussentijdse herstellingen uitgevoerd
In afwachting van de volledige herinrichting, voerden we enkele tussentijdse herstellingen uit aan het wegdek.
- Tijdens de winter van 2022-2023 voerde een aannemer lokale herstellingswerken uit met koud asfalt over de volledige lengte van de projectzone.
- In het voorjaar van 2023 werkten we tussen het kruispunt met de Herentalsebaan (N116a) en de Ruggeveldlaan.
- In november 2023 pakten we het wegdek aan tussen huisnummer 324, ter hoogte van de Dassastraat, en de tramkeerlus in Silsburg.
- In september 2024 herstelden we het wegdek tussen huisnummer 90 tot net voorbij het kruispunt met de Isidoor Opsomerstraat.
Volledige herinrichting ten vroegste vanaf 2026
Inmiddels is de startnota van het onderzoek goedgekeurd. Een team van experts werkt momenteel een voorkeursoplossing uit. Deze wordt vervolgens in een projectnota gegoten. Na goedkeuring van de projectnota dienen we een aanvraag in voor een omgevingsvergunning. De uitvoering staat ten vroegste op de planning vanaf 2026 en is afhankelijk van een vlot verloop van voorgaande procedures en de vastlegging van de financiering van de werken.