Herinrichting A12 Willebroek en Puurs-Sint-Amands: duurzame oplossingen voor weggebruikers, omwonenden en bedrijven
Algemeen Overzicht
Update 18-12-2024
In de zomerperiode van 2024 kondigden we aan dat we in het najaar van 2024 meer info zouden kunnen delen over de goedkeuring van de startnota en de verdere stappen in het project. Maar momenteel zijn de verschillende partners zich nog aan het buigen over de te nemen stappen en wanneer die kunnen plaatsvinden. Dat heeft een impact op de vooruitgang van het project en de bijhorende timing. Momenteel kunnen we dus nog niet meegeven wanneer we een webinar kunnen organiseren om de fase van de startnota af te ronden. Zodra meer info beschikbaar is, koppelen we terug via deze website en de nieuwsbrief.
Het Agentschap Wegen en Verkeer zet samen met alle betrokkenen in op meer verkeersveiligheid op en rond de A12 en de N16 in Willebroek en Puurs-Sint-Amands. We maken werk van een degelijke en betrouwbare infrastructuur voor alle weggebruikers en een beter evenwicht tussen het verkeer en het leven rond een drukke verkeersas. We zetten ook in op kansen voor de natuur. Dat alles doen we voor zowel de A12, de op- en afritten, als het kruispunt aan brouwerij Duvel Moortgat.
Over het project
Wat is de uitdaging?
De A12 in Willebroek en Puurs-Sint-Amands ligt in een gebied waar heel wat woningen en bedrijven zijn. Ze is er een belangrijke verbinding tussen Antwerpen en Brussel. Samen met de N16 is ze een schakel tussen de E19 en de E17 en verbindt ze gemeenten en steden als Temse, Bornem, Dendermonde en Mechelen. Heel wat vracht- en autoverkeer maakt daarom dagelijks gebruik van de A12 en de N16. Maar de verkeersveiligheid en doorstroming kan er beter. Ook wie zich te voet of met de fiets wil verplaatsen, ondervindt moeilijkheden. De A12 vormt een barrière die u maar moeilijk oversteekt. Het fietsnetwerk en de infrastructuur voor voetgangers langs de A12 kan veel beter. Daar wil AWV iets aan doen. De komende jaren maken we werk van duurzame oplossingen voor alle weggebruikers, omwonenden en bedrijven.
Over welk deel van de A12 gaat het?
Het projectgebied strekt zich uit van net voorbij de Rupeltunnel tot en met het kruispunt aan de brouwerij Duvel Moortgat in Puurs-Sint-Amands. Bekijk het in detail op de kaart hieronder.
Klik hier om de kaart te vergroten.
Wat willen we doen?
Samen met de gemeentebesturen van Willebroek en Puurs-Sint-Amands, omwonenden, de verschillende weggebruikers en bedrijven zoeken we oplossingen voor en maken we werk van:
- meer verkeersveiligheid op en rond de A12;
- een degelijke en betrouwbare infrastructuur voor alle weggebruikers;
- een beter evenwicht tussen het verkeer en het leven rond een drukke verkeersas;
- kansen voor de natuur.
Daarbij houden we ook rekening met de plannen voor andere belangrijke mobiliteitsprojecten in de omgeving zoals de Sneltram langs de A12 en andere studies voor de A12.
Projectverloop & timing
In overleg met alle betrokkenen
Het projectteam bestudeert heel wat mogelijke scenario’s voor de A12. Die scenario’s bundelen ze in een startnota. Die startnota werd eind juni 2024 voorgelegd aan de stuurgroep (gemeentebesturen van Willebroek en Puurs-Sint-Amands, vertegenwoordigers van De Lijn en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken). De stuurgroep keurde de startnota principieel goed. Dat wil zeggen dat er nog een aantal vragen zijn waar het projectteam nu verder mee aan de slag gaat.
In de volgende fase van het project gaan we in dialoog met verschillende betrokkenen, zoals de buurtbewoners, vertegenwoordigers van bedrijven en weggebruikers. Zo willen we tot goede oplossingen voor de A12 komen. De werken zelf starten ten vroegste in 2028. Want daarvoor moeten we nog heel wat stappen doorlopen.
Lees meer over de timing en alle stappen van het project.