Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Fietsveilige schoolomgeving en leefbare dorpskern
De dorpskern van Zaffelare bestaat vandaag uit veel verharding, weinig groen en onveilige fiets- en voetpaden. Tijd voor verandering. Tussen de kruispunten met Bosdam en de Kerkstraat krijgen Zaffelare-Dorp en Oosteinde (N449) een volledige make-over.
Het exacte ontwerp voor de herinrichting is er nog niet. Want vooraleer we naar de tekentafel gaan, willen we luisteren naar de noden van de buurt en weggebruikers. De drie belangrijkste principes waarmee we rekening houden, staan wel al vast.
Veilig voor fietsers en voetgangers
De belangrijkste focus van dit project is verkeersveiligheid. Daarvoor vertrekken we van het STOP-principe: de prioriteit gaat eerst naar Stappers, daarna Trappers, dan Openbaar vervoer en vervolgens Personenwagens. Concreet gaan we fietsers en voetgangers meer ruimte geven, met o.a. bredere fietspaden. Zo stimuleren we ook duurzame mobiliteit.
Kruispunt Zaffelare-Dorp x Kerkstraat aangepakt
Het kruispunt Zaffelare-Dorp met de Kerkstraat is een belangrijk knooppunt: dagelijks passeren er veel leerlingen van de nabijgelegen basisschool de Weg-Wijzer. Ook dit kruispunt pakken we daarom zeker aan. We verbeteren niet alleen de veiligheid, maar bekijken ook andere maatregelen om het kruispunt op te waarderen (bijv. ontharding).
Minder verharding, meer groen
De gewestweg voldoet niet aan de normen van vandaag: het is een grote grijze, verharde zone. Daar brengen we verandering in: waar mogelijk ontharden we en zorgen we voor groen.
De aanpak van Zaffelare-Dorp kadert binnen een groter geheel. Tussen Lozen Boer (N70) en de R4 (rotonde Cosmos), een afstand van meer dan 12 kilometer, willen Wegen en Verkeer en de gemeente Lochristi samen de fietspaden aanpakken. Deze nieuwe fietspaden in Zaffelare-Dorp zijn hier een onderdeel van. Daarnaast onderzoekt de gemeente Lochristi ook een verkeersveilige oplossing voor de Kerkstraat richting Desteldonk.