Toekomstbeeld
Toekomstbeeld
Toekomstbeeld van de Weldenstraat
Veilige fietspaden
De belangrijkste vernieuwing is de aanleg van veilige en comfortabele fietspaden.
- In zones met een snelheidsbeperking van 70 km/u komen vrijliggende fietspaden, veilig gescheiden van de rijweg door een strook gras waarachter we nieuwe grachten aanleggen.
- Iets voor de rotonde in Zwalm, waar een snelheidsbeperking van 50 km/u geldt, leggen we aanliggende verhoogde fietspaden aan.
Veiliger en aangenamer op weg
- Het bestaande betonnen wegdek wordt vervangen door een rijweg in asfalt. Dat zorgt voor meer comfort en minder geluidsoverlast voor omwonenden.
- Op het kruispunt met de Monseigneur Lambrechtstraat verbreden we de weg zodat auto’s op een afslagstrook naar links of rechts kunnen afslaan.
- Op het kruispunt met de Monseigneur Lambrechtstraat en de noordelijke kruising met Ronsen Heerweg worden verkeersgeleiders aangelegd. Deze zorgen ervoor dat het verkeer vertraagt.
- Aan de Ronsen Heerweg (noordelijke aansluiting) komt ook een fietsoversteekplaats, zodat fietsers in twee keer de weg kunnen oversteken.
- De noordelijke aansluiting van de Ronsen Heerweg en de aansluiting van de Houtstraat met de Weldenstraat zijn in de toekomst enkel toegankelijk voor fietsers. Zo worden deze straten verkeersluw en beperken we het aantal kruispunten op de Weldenstraat.
Comfortabel op- en afstappen
- Aan de bushaltes Welden Roosstraat en Ronsen Heerweg zal de bus niet meer op, maar naast de rijweg stoppen.
- De haltes krijgen een verhoogd perron zodat reizigers makkelijk in en uit kunnen stappen.
- Het fietspad loopt door achter het perron zodat fietsers niet kruisen met wie de bus op- en afstapt.
Vlot overstappen aan Hoppinpunt
- Aan de bushalte Nederzwalm Stationsstraat blijft de bus op de rijweg stoppen. Ook deze halte krijgt een verhoogd perron en loopt het fietspad door achter het perron.
- Deze halte zal bovendien ingericht worden als Hoppinpunt. Zo’n Hoppinpunt is een verkeersknooppunt waar reizigers makkelijk kunnen overstappen naar een ander vervoermiddel. Zo reist u flexibel van A naar B.
Gescheiden rioleringsstelsel en meer ruimte voor water
Daarnaast maken Aquafin, de lokale overheden en het Agentschap Wegen en Verkeer ook gebruik van deze werken om een modern en gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen.
- Om overstromingen en wateroverlast tegen te gaan, zullen ook de grachten worden aangepakt zodat ze blijvend dienst doen als buffer bij hevige regen.
- Er worden ook twee bufferbekkens aangelegd.
- Een bufferbekken ligt ter hoogte van het kruispunt met de Ronsen Heerweg.
- Het andere bufferbekken komt er aan de Sleegstraat.
- Aan Schuisplanklos wordt de bestaande buffergracht doorgetrokken, rechtdoor, tot aan de Zwalmbeek.