Het ontwerp
Het ontwerp
Nieuw ontwerp
Het studieteam heeft de huidige ambities herleid tot verschillende scenario’s. Die leggen we binnenkort voor aan de projectstuurgroep en kunnen leiden tot een voorkeursscenario.
De belangrijkste verandering in het ontwerp is het aantal extra parkeerplaatsen. In de plannen worden, verspreid over de projectzone en binnen de bebouwde kom, zo’n 85 parkeerplaatsen voorzien. Hiervoor zijn geen innames van woningen of handelspanden nodig. De parkeerplaatsen komen op locaties waar de meeste vraag naar parking is. Bovendien kunnen de plaatsen worden gebruikt door zowel inwoners als lokale handelaars.
Vorig ontwerp
De krachtlijnen van het vorige ontwerp - meer fietsveiligheid, meer comfort voor voetgangers, gescheiden riolering, bijkomend groen in het straatbeeld en een betere doorstroming voor het openbaar vervoer - resulteerden in dit ontwerp.
Kruispunt Hasseltsesteenweg x Dorpsstraat / Opeindestraat
- Slimme verkeerslichten en waar mogelijk conflictvrij geregeld
- Vrijliggende fietspaden met ruime opstelzones voor fietsers en voetgangers
- Extra groen op de hoeken van N76 zijde Kortessem-centrum
- Langere afslagstrook richting Hasselt, komende van Borgloon
Kruispunt tot Lievehereboomstraat
- Fiets- en voetpaden aan beide zijden van de rijweg
- Dubbelrichtingsfietspad van 3 m tussen de Lievehereboomstraat en de N76, in de richting van Tongeren
De Lievehereboomstraat blijft trage verbinding voor fietsers en voetgangers, afgesloten voor autoverkeer
- Uitgebouwd tot een Hoppinpunt
- Ruime fietsenstalling
- Parkeerplaats voor personen met beperking
- Parkeerplaats voor een deelwagen
- Bushaltes
- ‘Kortessem Weg naar Wellen’ verschuiven aan beide kanten op richting het kruispunt
- Richting Tongeren: bus stopt op rijweg om vlot de linksafslagstrook naar Diepenbeek te kunnen bereiken
- Richting Hasselt: bushaven om het verkeer op het achterliggend kruispunt met de N76 niet te hinderen
Lievehereboomstraat tot grens bebouwde kom
Er komen enkelrichtingsfietspaden in asfalt van 2 m aan beide zijden van de gewestweg
- De fietspaden worden aanliggend verhoogd
- Langs het fietspad ligt een voetpad
Een middengeleider benadrukt de overgang van zone 70 naar 50
- De rijweg buigt naar weerskanten uit
- Er ontstaat poorteffect, vergelijkbaar met het kruispunt met de Omstraat
- De rijstroken van 3,05 meter
- In zone 50 kunnen de bussen van De Lijn op de rijweg stoppen
Er is ruimte voor parkeerstroken, telkens aan 1 zijde van de weg
- We streven naar een maximaal aantal parkeerplaatsen binnen de beschikbare ruimte
- De ligging houdt rekening met verkeer vanaf attractiepolen, zijwegen en particuliere garages en inritten
- Hoe minder doorgangen we open moeten laten, hoe meer parkeerruimte
- De parkeerstrook wisselt van zijde
Parkeerplaatsen
Het openbaar domein is te smal om tegelijk aan beide zijden van de rijweg parkeerstroken te voorzien. Daardoor wisselen de parkeerstroken tussen de oost- en de westkant. Bovendien moeten we rekening houden met het verkeer van en naar handelszaken, zijwegen, particuliere garages en inritten. Het aantal parkeerplaatsen is dus afhankelijk van het aantal voor doorgangen en inritten. De parkeerstroken krijgen plantvakken voor bomen die de hardheid van het wegbeeld doorbreken.
Grens bebouwde kom tot Printhagendreef
- Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden in asfalt aan weerskanten van de rijweg
- Gescheiden door een groenberm
- Fietspaden van 2 meter
- De bomenrij, de open gracht en de meidoornhaag worden maximaal behouden
GRONDINNAMES NODIG IN BUITENGEBIED
Het vorige voorontwerp voorziet vrijliggende fietspaden buiten de bebouwde kom. De ambitie is daarbij om de bomen, hagen en grachten maximaal te behouden. Daardoor is een uitbreiding nodig van het openbaar domein naar de buitenkanten. Binnen de bebouwde kom zijn enkele beperkte grondverwervingen nodig. Wanneer de definitieve en aangepaste ontwerpplannen er zijn, zullen de betrokken eigenaars bij eventuele grondinnames tijdig gecontacteerd worden.