Fietstunnel aan Honzebrouckstraat
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Veilig fietsen tussen Hooglede en Roeselare
De verbinding tussen de Beverenstraat en Honzebrouckstraat maakt deel uit van het bovenlokale functionele fietsnetwerk. Fietsers en vele scholieren steken hier vandaag de R32 over, maar dat is onveilig.
Het kruispunt van de ring rond Roeselare (R32) met de Beverenstraat en Honzebrouckstraat is ook niet voorzien op de noden van de toekomst. In de buurt komen er zo’n 1.000 woningen bij en een nieuw industrieterrein moet via de Honzebrouckstraat aansluiten op de R32. Al dat verkeer moet op een veilige en vlotte manier van en naar de R32 kunnen rijden.
Een grondige vernieuwing van het kruispunt is dus dringend nodig.
Hoe ziet het vernieuwde kruispunt eruit?
- Er komt een fietstunnel onder de R32 door. Zo kunnen fietsers tussen Hooglede en Roeselare zich veilig verplaatsen, zonder in conflict te komen met gemotoriseerd verkeer.
- De Beverenstraat sluit niet meer aan op de R32 voor gemotoriseerd verkeer. De weg wordt omgevormd tot fietspad tussen de Gitsbergstraat en de R30: zo kunnen fietsers nog naar het fietspad langs de R32 richting Zilverberg fietsen.
- Het verkeer op de R32 komt niet meer in conflict met overstekende fietsers. Daardoor kan de verbinding van de R32 vanuit Ardooie naar de Honzebrouckstraat weer geopend worden voor gemotoriseerd verkeer.
- Er komt een aparte en afgeschermde rijstrook voor verkeer vanuit Ardooie dat rechtdoor richting Zilverberg wil rijden. Zo moeten zij nooit voor een verkeerslicht wachten.
- Op het kruispunt komen er verkeerslichten op drie plaatsen. Dit zijn ‘slimme’ verkeerslichten zodat het verkeer nooit zomaar voor het rood licht moet wachten.
- Verkeer vanuit de Honzebrouckstraat dat linksaf of rechtsaf wil naar de R32, komt een verkeerslicht tegen.
- Verkeer op de R32 vanuit Zilverberg richting Ardooie komt een verkeerslicht tegen.
- Verkeer op de R32 vanuit Ardooie dat de Honzebrouckstraat wil inrijden, komt een verkeerslicht tegen.
- Het snelheidsregime ter hoogte van het kruispunt blijft hetzelfde als vandaag: er zal een snelheidsbeperking van 70 km/u gelden.
Tip: klik op het plan of de pijl rechtsboven om het ontwerpplan vergroot te bekijken.
Hoe rijd ik in de toekomst?
Op de kaart hieronder ziet u hoe u zich in de toekomst verplaatst ter hoogte van het kruispunt.
Tip: klik op de kaart of de pijl rechtsboven om de kaart vergroot te bekijken.
Timing en impact?
Werken starten op 23 juni 2025
De omgevingsvergunning, de vergunning die nodig is om de werken uit te voeren, werd eind 2023 verleend. Daarna werd er een geschikte aannemer gezocht en aangesteld.
De eigenlijke werken starten op 23 juni 2025. Volgens de huidige planning duren de werken tot eind 2026.
Alle detailinformatie over de timing van de werken leest u op het tabblad ‘Timing en fasering’.