Doortocht in De Haan
Algemeen Overzicht
Wat en waarom?
Vernieuwde inrichting van doortocht
Voor de fietssnelweg tussen Zeebrugge en Oostende werd in 2019 een conceptstudie uitgevoerd. Die studie onderzocht hoe de ruimte op en rond de Koninklijke Baan (N34) en Nieuwe Rijksweg (N34y) beter benut kan worden:
- De conceptstudie schuift een bundeling van auto- en fietsverkeer naar voor op de Nieuwe Rijksweg (N34y).
- De Koninklijke Baan (N34) zal zijn functie verliezen voor doorgaand autoverkeer maar met die vrijgekomen ruimte kan het duinlandschap verder ontwikkeld worden en kan de kuststrook versterkt worden.
- In het nieuwe concept zal gemotoriseerd verkeer niet meer door de duinen rijden op de Koninklijke Baan (N34).
- De bundeling van het verkeer op de Nieuwe Rijksweg is wel een uitdaging voor de omgeving van het tramstation.
Er wordt daarom een aparte studieopdracht gestart, naar de inrichting van de doortocht in De Haan.
Onderzoek naar de doortocht
De onderzoekers bekijken hoe de Nieuwe Rijksweg er in de toekomst kan uitzien. Om dat te bepalen, moeten enkele onderzoeksvragen beantwoord worden:
- Hoe kan de Nieuwe Rijksweg er in de toekomst uitzien?
- Wordt de weg onder de grond gebracht, als tunnel? En is dat technisch haalbaar?
- Als een tunnel niet mogelijk is, welke andere opties zijn er dan die de veiligheid en doorstroming van het verkeer garanderen?
- Hoe zit het met de bodemgesteldheid?
- Kan er eventueel een ondergronds parkeerterrein komen?
- Hoe moet de Nieuwe Rijksweg er bovengronds uitzien, als er een tunnel komt?
Ondertussen is de technische haalbaarheidsstudie voor een tunnel uitgevoerd. Uit die studie blijkt dat er drie scenario's mogelijk zijn: een tunnel, een onderdoorgang of een opeenvolging van onderdoorgangen. Naast deze scenario's worden ook nog gelijkgrondse scenario's onderzocht.
Timing en impact?
Onderzoek vanaf eind september 2024
Tijdens de eerste helft van 2024 voerde het studiebureau een technische haalbaarheidsstudie uit naar de mogelijkheden voor het realiseren van een tunnel. Belangrijk hierbij zijn de bodem en het grondwaterpeil.
Eind september 2024 werden hiervoor op een aantal locaties boringen gedaan, tot wel 20 meter diep. Met deze boringen wordt het grondwaterpeil tijdens het verdere onderzoek ook opgevolgd. Op basis van de resultaten van deze boringen kunnen de verschillende mogelijkheden die worden onderzocht voor de tunnel (kort, lang, met een opening) worden bevestigd. Voor elk van de tunnelvarianten werd ook een kosten-batenanalyse uitgevoerd.
Dialoogavond eind oktober 2024
Het studiebureau organiseerde op donderdag 24 oktober een dialoogavond over de doortocht in De Haan. Tijdens deze avond werd het project toegelicht maar ging het studiebureau vooral met u, als buurtbewoner en gebruiker van de doortocht, in gesprek. U kent de huidige situatie immers het best.
Volgende stappen
Nadat het studiebureau in gesprek is geweest met de buurt, en de huidige situatie in kaart heeft gebracht, gaat het studiebureau aan de slag met de resultaten en inzichten tijdens een ontwerpweek. Tijdens deze ontwerpweek bekijkt het studiebureau samen met alle betrokken overheden de mogelijke scenario’s voor de inrichting van de doortocht.
In het voorjaar van 2025, wanneer de mogelijke scenario’s zijn onderzocht op kwaliteit en haalbaarheid, zullen bewoners en gebruikers van de N34 feedback kunnen geven op de geselecteerde scenario’s. Er wordt hiervoor een volgende dialoogavond georganiseerd.