Overslaan en naar de inhoud gaan

Conflictvrije verkeerslichten en oversteekplaatsen in twee richtingen voor vlotter fietsverkeer op twee kruispunten Invalsweg/Moespikvest

Conflictvrije verkeerslichten en oversteekplaatsen in twee richtingen voor vlotter fietsverkeer op twee kruispunten Invalsweg/Moespikvest

Algemeen Overzicht

Datum

Status

Gestart

Plaats

Weg

N29

Wat en waarom?

Twee kruispunten veiliger

Het Agentschap Wegen en Verkeer werkt binnenkort op twee kruispunten in Tienen: op het kruispunt van de Insvalsweg/Moespikvest (N29) en de Sint-Helenavest/Groenstraat en dat van de Insvalsweg/Moespikvest en de Getestraat. Op beide locaties wordt de verkeerslichtenregeling aangepast, zodat conflicten maximaal worden vermeden tussen voetgangers en fietsers enerzijds en gemotoriseerd verkeer anderzijds.

Ieder zijn groen licht 

Vandaag zijn er op het kruispunt van de Insvalsweg/Moespikvest en de Sint-Helenavest/Groenstraat nog heel wat conflicten tussen weggebruikers. Bijvoorbeeld, als je als fietser op de Sint-Helenavest rijdt in de richting van Invalsweg, kom je in ‘conflict’ met autobestuurders die vanop de Sint-Helenavest de Invalsweg rechts indraaien (richting E40). Dat komt doordat die fietsers en automobilisten tegelijkertijd groen licht krijgen. Na de werken zullen deze conflicten verleden tijd zijn. Dat is veel veiliger voor alle weggebruikers, in het bijzonder voor voetgangers en fietsers.   

Langer aanschuiven

Op de drukke momenten zullen de gebruikers van het kruispunt wel langer moeten aanschuiven. Dat is vaak het geval als regelingen (maximaal) conflictvrij gemaakt worden. Als de conflicterende rijbewegingen niet meer samen groen licht krijgen, moet de groentijd herverdeeld worden zodat iedere rijbeweging zijn ‘eigen’ groentijd (zie hierboven) krijgt. Die wordt verkregen door de groentijd van een andere rijbeweging in te korten, of door de volledige cyclus van een verkeerslichtenregeling te verlengen. Het resultaat is in beide gevallen dat de weggebruikers langer moeten wachten. 

Finetunen

Waar dat nodig is, zal Wegen en Verkeer de nieuwe regeling finetunen, zodat iedereen toch nog zo vlot mogelijk voorbij de op- en afritten geraakt. Maar de wachttijden zullen toenemen, dat is jammer genoeg onvermijdelijk bij een maximaal conflictvrije regeling.  

Niet meer voor niets voor het rood 

Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om de detectielussen op het kruispunt te vernieuwen. Dat zijn lussen in het wegdek waarmee een verkeerslichteninstallatie voertuigen kan detecteren. Er komen ook meer detectielussen. Dat betekent dat de detectie op het kruispunt globaal zal verbeteren: de verkeerslichteninstallatie zal beter monitoren op welke takken er hoeveel wagens staan te wachten. Het belangrijkste voordeel is dat je als automobilist op de minder drukke momenten niet meer ‘voor niets’ voor het rood licht hoeft te wachten. Als de verkeerslichteninstallatie geen verkeer detecteert op de kruisende takken, krijg je automatisch groen licht. 

Als je met de wagen aan een kruispunt komt, is het belangrijk dat je tot net voor de stopstreep rijdt. Als je op meters afstand van de stopstreep stopt, kan de detectielus je niet ‘zien’. En dan blijft het licht op rood staan. Jammer genoeg gebeurt dat tegenwoordig vaak doordat bestuurders bij het wachten niet opletten, bijvoorbeeld doordat ze afgeleid zijn door hun smartphone (een verkeersovertreding!).  

Voortaan oversteken in twee rijrichtingen 

Momenteel zijn de oversteekplaatsen nog ingericht voor één rijrichting. Na de werken zal je als fietser op het kruispunt van de Sint-Helenavest/Groenstraat op alle oversteekplaatsen in de twee rijrichtingen kunnen oversteken. Dat zal na de werken veilig kunnen, doordat de verkeerslichten nu conflictvrij geregeld zijn. 

Conflictvrij 

Een conflictvrije regeling: wat betekent dat? 

Als je groen licht krijgt om een weg over te steken of te kruisen, moeten weggebruikers die uit conflicterende richtingen komen, wachten. Bijvoorbeeld, terwijl deze fietser groen licht heeft om de weg over te steken, staat het licht op rood voor de automobilisten die rechts willen afdraaien en de automobilisten die uit de tegenovergestelde richting komen en links willen afdraaien: 

Klik op de afbeelding om de animatie te laten starten

Timing en impact?

Werken vanaf woensdag 23 oktober

Wegen en Verkeer start op woensdag 23 oktober met de werken op het kruispunt van de Insvalsweg/Moespikvest en de Sint-Helenavest/Groenstraat. Die werken duren een zestal weken, tot vrijdag 22 november. Daarna is het de beurt aan het kruispunt van de Insvalsweg/Moespikvest en de Getestraat. Ook die werken zullen een zestal weken in beslagnemen: van maandag 25 november tot begin januari 2025.

Hinder tijdens de werken 

Tijdens de werken zal er hinder zijn voor alle weggebruikers. Voetgangers zullen in bepaalde fasen moeten omlopen, fietsers zullen af en toe moeten afstappen en te voet gaan, en automobilisten zullen ten slotte wat langer moeten aanschuiven aan het kruispunt.

Hoewel de werken aan de Groenstraat op 22 november klaar zijn, zal er daarna wel nog werfactiviteit (slijpen, aansluiten van palen ...) zichtbaar zijn. Zo bereiden we de indienstname van de verkeerslichten voor. Tijdens die werken zal er weinig hinder zijn voor het verkeer. Vanaf 5 december wordt de nieuwe verkeerslichtenregeling in dienst genomen. 

Slimmere verkeerslichten met minder conflicten

Met het Vlaamse Actieplan Verkeerslichten worden elk jaar op minstens 125 kruispunten conflicten weggewerkt. Zo bouwt AWV stelselmatig situaties af waar weggebruikers elkaar kruisen, wat de verkeersveiligheid gevoelig verhoogt. Indien deze ‘conflicten’ niet vermeden kunnen worden, nemen we extra veiligheidsmaatregelen. Slimme lichten zorgen er ook voor dat men ‘nooit voor niets rood’ krijgt. Sinds de start van het actieplan maakten we 877 kruispunten maximaal conflictvrij. Vandaag is 93% van alle 1739 kruispunten met verkeerslichten in ons beheer volledig of gedeeltelijk conflictvrij en/of voorzien van veiligheidsverhogende maatregelen.

Vragen? Contacteer ons:

Contact
Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant

Contactformulier